Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

6 tips voor sterke online copy

Schrijven is geen exacte wetenschap en wie het totaal niet in de vingers heeft, laat het met plezier aan anderen over. Maar wie over enige aanleg beschikt en zijn vaardigheden voor online copy (of webcopy) wil aanscherpen, kan heel wat leren uit onderstaande tips. De lijst bevat enkele tips die net zo goed opgaan voor offline copy, maar focust in essentie op het bouwen van kwaliteitsvolle teksten die geschikt voor digitale consumptie.

1. Overtuig met een titel

Een goed stuk online copy moet net als een offline kopij de hort op met een sterke titel. Eentje die aantrekt, binnentrekt, vertrekt en tegelijk ook de essentie van het verhaal duidelijk maakt. Voor online copy moet de auteur echter nog een extra reflectie inbouwen. Verwerk het keyword in de titel, liefst ook nog vooraan in de titel. Dit vormt – laat ons dat toegeven – een rem op de creativiteit en nekt vaak heel wat fraaie metaforen of beeldspraak, maar het maakt het artikel een stuk makkelijker vindbaar. Bedenk de titel net als bij schrijven voor offline dragers pas na het schrijven van de tekst. Vaak duiken tijdens de redactie al enkele zeer bruikbare pistes op die vlot tot een goede titel leiden.

Lees ook: Hoe schrijf je specifiek voor mobile?

2. Scheid hoofd- en bijzaken

De inleiding en/of eerste paragraaf van een goede online copy zegt waar het op aan komt. Dit deel vertelt de lezer wie wat doet of heeft gedaan en voegt er aan toe waar, waarom of wanneer dat gebeurde. Ook voor online copy is wie-wat-waar-wanneer-waarom/hoe het gouden vijftal dat lezers duidelijk maakt of wat volgt spek voor zijn bek is. Maar tegelijk is het ook een oefening die de auteur toelaat om de hoofdzaken in de tekst van de bijzaken te onderscheiden. En het begin van een structuur voor de rest van het artikel.

3. Durf een verhaal te vertellen

Al hoeft het structurele van de w-vragen niet de hele tekst te domineren. Goede webcopy vertelt een verhaal en is net daarom van onschatbare waarde voor digitale content marketing. Neem je lezers mee op pad via een boeiende storytelling die de kernboodschap op een behapbare manier overbrengt. Voorbeelden, anekdotes, quotes, getuigenissen en een verhalend of niet te feitelijk taalgebruik kunnen – apart of wie weet waar mogelijk allemaal samen – de nodige verteldynamiek in een online copy leggen.

4. Kortere, snedige zinsbouw

Ook bij het vertellen van verhalen kan de bal echter de verkeerde kant oprollen. Verlies je niet in ellenlange beschrijvingen of passages. Vertel een verhaal, maar doe dat volgens de basis van online copy: met korte zinnen, geen al te lange woorden en een snedige zinsbouw. Hanteer bovendien consequent een actieve schrijfstijl (‘wij sturen informatie op’ in plaats van ‘informatie wordt doorgestuurd’). Een printartikel of een boek leeft bij de gratie van uitgesponnen structuren en doorwrochte verhalen. Online copy maakt sneller een punt, het is to-the-point.

5. Check en vermeld bronnen

De gulden regel uit de journalistiek vervalt niet bij het schrijven van goede webcopy. Wie zich bij het schrijven baseert op bestaande informatie of nieuw verworven informatie neerschrijft, geeft duidelijk aan wat de oorsprong is van die informatie. Wees daarbij niet te vaag. De cliché omschrijving ‘uit onderzoek blijkt’ dekt niets af tenzij je ook het onderzoek in kwestie vermeldt.

 6. Verrijk waar mogelijk

Benut de mogelijkheden om je verhaal te illustreren: met beelden of online video, maar zeker ook met cijfers, infographics of bovenal met links naar andere interessante artikels over hetzelfde onderwerp. Het geeft de tekst, die vaak korter van opbouw en stijl is, de kans om de nodige diepgang te ontwikkelen.


14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.