6 redenen waarom de nieuwe WordPress je content versterkt

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 25 februari 2015 - 2825 Views

2825 Views

Sinds januari heeft WordPress een nieuwe versie ter beschikking gesteld. WordPress is een bekend blogplatform waarmee je als bedrijf de content op je corporate blog kan plaatsen. Niks nieuws onder de zon, die updates zien we wel vaker komen, maar ditmaal gooit WordPress hoge ogen. In de commentaren leeft het nodige enthousiasme voer ‘Dinah’ (de bijnaam van WordPress 4.1). Voor wie inzet op kwalitatieve content is Dinah om deze zes redenen een waardevolle verbetering.

For the story: WordPress heeft zijn 4.1 Dinah gedoopt naar jazz-zangeres Dinah Washington (4.0 heette overigens Benny, ook dat is een verbetering). Dat de update als een ‘mijlpaal’ wordt omschreven, heeft zijn impact op de content productie.

WordPress is de motor achter 60 miljoen websites en bijna een kwart van de 10 miljoen meest bezochte websites draait op WordPress. Als WordPress een steen verlegt, dan wordt alle content daar beter van, kunnen we – enigszins kort de door de bocht – wel stellen.

6 redenen waarom WordPress 4.1 zo goed is

1. Het sterke standaardthema

Twenty Fifteen, zo heet het nieuwe ‘default theme’ van WordPress, is een eerste grote stap vooruit voor de content productie. Wie kiest voor het thema krijgt een thema dat de content vlot naar mobiele toestellen brengt. Zoals het moderne blogs betaamt, heeft het thema een strakke voldoende maar niet overdreven gevarieerde typografie.

Veel bedrijven hebben voor hun corporate blog een eigen design uitgewerkt of laten uitwerken, maar zelfs dan kan Twenty Fifteen zeer inspirationeel zijn.

2. De link naar sociale media

Het nieuwe thema laat zich daarnaast opmerken door de vlotte integratie van buttons voor sociale media als Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram of Google+. Wie de moeite doet om een menuutje te creëren met URL’s van sociale profielen, krijgt automatisch perfect geformatteerde icoontjes in ruil.

3. Sneller foto’s aanpassen

Voor tekstadepten is het knutselen met foto’s achter de schermen van een blog vaak een hels karwei. Dinah laat het complexe proces thuis en kiest voor een inline toolbar die toelaat om beelden sneller te bewerken.

4. Schrijven zonder afleiding

Veel schrijvers houden ervan om hun tekst op papier te zetten in ‘Word-omgeving’. Enkel een wit blad en zo weinig mogelijk afleiding door icoontjes, tags, categorieën of andere SEO-modules. WordPress had dit al langer begrepen, maar doet er in Dinah een schepje bovenop met een afleidingsvrije schrijfmodus.

Je kan het tekstveld openklappen, alles errond verdwijnt even en geeft je de kans om meteen in WordPress content te creëren zoals je dat anders in Word deed. De plug-in waarop deze modus is gebaseerd, heet overigens niet voor niets ‘Focus’. Nog op taalkundig vlak heeft 4.1 ook weer zijn aanbod aan taalpakketten netjes uitgebreid.

5. Modern sessiemanagement

WordPress heeft niet alleen zijn design afgestemd op multidevice, maar houdt ook rekening met de uitdaging van werken in verschillende sessies op verschillende toestellen. Dinah geeft gebruikers de kans om te zien vanaf welk toestel ze hebben ingelogd en laat ook toe om vanuit de User-sectie uit te loggen waar dat bijvoorbeeld vergeten is.

Zeker in bedrijven die met meerdere bloggers werken kan dit van grote waarde zijn om bij te houden wie aan een stuk heeft gewerkt of instellen wie vanaf een bepaald toestel aan stukken content kan werken (of niet).

6. Plug-in advies

Content producenten focussen graag op inhoud en zijn minder geneigd om actief op zoek te gaan naar plug-ins die de werking van WordPress verbeteren. Ook dat heeft Dinah goed begrepen. WordPress 4.1 suggereert zijn gebruikers voortaan zelf plug-ins die hen vooruit kunnen.

In 4.0 kreeg je via aparte tabbladen al zicht op nieuwigheden, maar 4.1 gaat een stap verder en doet echt aanbevelingen op basis van wat je eerder al installeerde.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...