Content marketing met een app als Shazam, kan dat?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 21 januari 2015 - 2167 Views

2167 Views

Shazam is een van de allerpopulairste apps ter wereld en is sinds vandaag een miljoenenbedrijf. De app herkent muziek in de omgeving van je telefoon en vertelt over welk nummer het gaat. Geniaal in zijn eenvoud, maar opent het ook deuren voor content marketers? De eerste Amerikaanse experimenten tonen alvast aan dat het kan.

Shazam is een app die geniaal is in zijn eenvoud. De toepassing zorgt ervoor dat je smarthpone via de microfoon muziek in je buurt herkent. In een oogwenk beantwoordt de app de vraag die haast iedereen zich dan stelt: van wie is dat nummer ook alweer?

Volgens Shazam gebruiken meer dan honderd miljoen mensen de app op zijn minst een keer per maand. Dat publiek heeft de onderneming ook in stuivers omgezet. Bij een nieuwe investeringsronde haalde het bedrijf 26 miljoen euro op, raakte vandaag bekend. Het Londense techbedrijf rondt op die manier de kaap van meer dan 1 miljard totale waarde.

Shazam en content marketing

Op zich is de toepassing zo eenvoudig dat je zou vermoeden dat ze nauwelijks van nut kan zijn in een content marketing strategie. Toch sluit de app in essentie aan bij wat content marketing betekent: mensen helpen bij het vinden van oplossingen tijdens een aankoopproces. Iemand die bij het wandelen in een winkelstraat een nummer hoort dat hem of haar bekoort en opzoekt wie de artiest is, staat aan het begin van een ‘customer journey’.

Die customer journey eindigt anno 2015 doorgaans op iTunes, in een good old platenwinkel, maar net zo goed bij de aankoop van een ticket voor een concert. Shazam faciliteert met andere woorden een van de vroegste stappen in het aankoopproces van muzikale producten en het doet dat met een minimaal stukje content (data over de uitvoerder van muziek).

Daar zit muziek in

Maar een bedrijf met zoveel kapitaal op de bankrekening heeft uiteraard ruimere plannen. Het kapitaal dat Shazam heeft opgehaald, zal naar nieuwe samenwerkingsverbanden gaan. De eigenaars willen dat mensen hun app in almaar meer situaties kunnen gebruiken. Het aantal customer journeys is aan gevoelige uitbreiding toe.

Niet onlogisch, want het is geen geheim dat ook Facebook en Google hun zinnen op dit type diensten hebben gezet. Shazam heeft een verdienmodel dat gebaseerd is op de doorverwijzingen naar muziekwinkels zoals iTunes, Google Play Store of Spotify, aangevuld met muziekstreaming tegen betaling en reclame.

De grote shift voor Shazam schuilt in het verbreden van het retailplaatje. Als het van Shazam afhangt krijgen iTunes of Spotify morgen Wal-Mart en Kinepolis naast zich. In de Verenigde Staten sloot Shazam reeds een deal met NCM (National CineMedia). Dat akkoord brengt Shazam bij 20.000 bioscoopschermen in het hele land tijdens de reclameblokken die aan de film voorafgaan.

Fast content marketing

Dit is het punt waar content marketing helemaal tot ontbolstering kan komen voor Shazam. Een bioscoopganger die reclame ziet voor een nieuwe remtechnologie in SUV-wagens, wacht niet tot thuis (wat hij ook kan vergeten) om op het internet extra content te zoeken. Shazam koppelt de reclame automatisch aan aanvullende content.

De geïnteresseerde consument annex potentiële koper wint dankzij de hulp bij het zoeken naar content, de autoconstructeur wint omdat hij zijn content over het remsysteem bij een mobiel en reeds enigszins geëngageerd publiek kan brengen. Het is content marketing in een hogere zoekversnelling.

Het grote gevaar zit in de vlucht vooruit: adverteerders die dit als een middel zien om kortingen of promoties te voeren, zullen gauw merken dat dit weinig bijbrengt in vergelijking met de klassieke kanalen om korting te promoten.

De meerwaarde van Shazam in content marketing zit ‘em in het aanleveren van niet promotionele content: vlot consumeerbare content die de consument een stapje verder helpt in zijn jonge customer journey, content die hem geboeid houdt, content die ervoor zorgt dat de ontvanger ook na het bioscoopbezoek nog aan die remtechnologie denkt en zo dus al meteen de kiem legt voor een langere relatie.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...