Met Instagram content aan de slag in 4 tips

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 26 december 2014 - 3621 Views

3621 Views

Dat grote merken met de nodige luister hun boodschap via visuele content weten te vermarkten, werd al duidelijk in deze blogpost. Toch is Instagram-content zeker niet het voorrecht van de grote brands. Elk b2c- en b2b-merk kan ermee aan de slag. We geven vier meteen toepasbare tips mee.

Al is de basistip voor elke content creatie op Instagram dat het zeer noodzakelijk is om vanuit een sterke onderliggende gedachte te werken. Gooi niet zomaar een hoop beelden op je account, maar tracht via het geheel van materiaal een boodschap mee te geven. Die boodschap sluit aan bij de vooraf goed uitgekiende content marketing strategie en bij de kernboodschap die je aan je doelgroep wil overbrengen. Denk aan Starbucks dat wil duidelijk maken dat zijn concept rond mensen draait, denk aan Nike dat zijn betrokkenheid met zowel topsporters als recreatieve atleten wil onderlijnen. Wie die basisinvalshoek goed heeft, kan van start met Instagram. Maar waarmee houd je vervolgens best rekening?

De 4 gouden Instagram-tips

1. Wees fotogeniek op de juiste plaats

Have some fun setting your #holiday #table this year!

A photo posted by IKEA USA (@ikeausa) on

Net zoals bij alle andere content media heeft het geen zin om aan schaamteloze zelfpromotie te doen op Instagram. Wie toch producten in de kijker wil zetten, gaat het best met een wijde boog om het klassieke productschot heen. Vaak biedt die boog wel de opportuniteit om producten zeer fotogeniek neer te zetten. Toon producten door ze voor potentiële klanten in de juiste context te plaatsen. Dat betekent: in hun gebruiksomgeving, niet in jouw winkel.

2. Toon iets van jezelf

CEO Dwain on his third delivery of the day – an @ASOS parcel!

A photo posted by DPD UK (@dpd_uk) on

Niet iedereen heeft echter een product of een dienst die zich zomaar fotogeniek laat in beeld brengen. Een consultancy kantoor bijvoorbeeld heeft geen breed pallet met visuele productopties om op Instagram te ontvouwen. Voor deze, maar ook voor alle andere merken, kan het lonen om je publiek een ticket te geven voor een blik achter de schermen. Vraag je af wat mensen van jouw bedrijf zouden willen weten om de onderneming op die manier met boeiende visuele content neer te zetten. Toon hoe je medewerkers het beste uit zichzelf halen of hoe een product met succes van de band rolt.

3. Laat zien wat de mogelijkheden van een product zijn

Happy Holidays! We hope you get all that you wish for! #LEGO #Christmas #HappyHolidays

A photo posted by LEGO (@lego) on

Niet enkel video’s hoeven inspirerend te zijn voor gebruikers. Ook met fotografie kan je consumenten op weg zetten om je producten gevarieerder te gebruiken. Door ze zoals gezegd in de juiste context weer te geven, maar ook door nieuwe creatieve invalshoeken te verzinnen. Voor sommige producten zal dit niet werken, wegens te rechttoe rechtaan in gebruik: een betonmixer blijft een betonmixer. Maar voor meer creatieve producten zoals kledij of speelgoed is deze toepassing van Instagram zeer relevant.

4. Stimuleer ambassadeurschap

Happy Holidays! We hope you get all that you wish for! #LEGO #Christmas #HappyHolidays

A photo posted by LEGO (@lego) on

Het maken van inspirerend fotomateriaal werkt – in positieve zin – vaak als een rode lap op een stier. Enthousiaste volgers die geïnspireerd raken boeiend fotomateriaal, hebben de reflex om zelf in beeld te brengen wat ze zelf met het product hebben aangevangen. Van het eindresultaat, van een speciale toepassing, van een specifieke nieuwe behoefte soms ook. Dit is ongetwijfeld de meest virale kant van content marketing via Instagram. De gebruikers verspreiden de beelden, maar ook het idee achter je product en de kansen die het biedt.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...