Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

In vijf tips van start met content marketing strategie

Veel bedrijven willen aan digitale content marketing doen en geheel terecht vinden ze het daarbij belangrijk te vertrekken van een goede digitale content marketing strategie. Van marketing strategie hebben de meeste ondernemingen wel kaas gegeten, maar een digitaal content marketing plan kan je niet zomaar in het oude fotokader van de traditionele marketingstrategie inlijsten. We geven vijf tips mee voor wie van start wil gaan met digitale content marketing strategie.

> Lees ook: Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

1. Stel de huidige puzzelstukken in vraag

‘Waarom?’ is de belangrijkste vraag bij de ontluikende ontwikkeling van een digtale content marketing strategie. Elk bedrijf heeft al online content, alleen dringt een strategie zich op omdat het niet echt duidelijk is of die content juist zit en juist verspreid wordt. Inventariseer de bestaande content en vooral de bestaande paid, owned of earned media. En stel bij elk kanaal de vraag: waarom? Leek het altijd evident om op Facebook aanwezig te zijn – iedereen doet het toch? – dan zal uit onderzoek misschien blijken dat dit net voor jouw bedrijf – een toeleverancier van onderdelen voor werfkranen bijvoorbeeld – niet de meest efficiënte weg is om je doelgroep te helpen.

2. Breng doelgroep en behoeften in kaart

Helpen is de kern van content marketing. Als bedrijf wil je nuttige content verspreiden die zoekende consumenten, klanten of prospecten helpt bij het vinden van een oplossing. Om te kunnen helpen, moet je echter eerst het probleem en de bezitter ervan leren kennen. Creëer buyer personas, typische doelgroepprofielen, en vul bij elke persoon in wat zijn behoeften zijn. Dat brengt een zekere gelaagdheid aan onder de content strategie en zorgt ervoor dat je in volgende fases niemand uit het oog verliest.

3. Maak de koppeling met je zakelijke doelstellingen

Bij de identificatie van doelgroepen en de problemen die je als content onderneming wil helpen oplossen, is het belangrijk om ondanks de helpende intenties de koppeling te maken naar je eigen zakelijke doelstelling. Het is nobel iemand uit te leggen welke impact vetzuren op cholesterol hebben, maar het brengt je zakelijke doelstellingen niets bij als die thematiek niet aansluit bij de eigen producten en diensten (ook al vermeld je die niet in het artikel). Beschrijf in je strategie daarom de voordelen (en nadelen) van je diensten en producten, analyseer of die aansluiten bij wat je doelgroep zoekt en – last but not least – zoek uit of je in die thematiek content kan creëren die je publiek vooruithelpt zonder aan platte productpromotie te doen.

4. Kill your darlings

In veel bedrijven, ook KMO’s, zullen stap één tot drie al meteen leiden tot een matrix van klantensectoren, klantentypes, inhoudelijke invalshoeken en zakelijke ambities. Tracht zeker in een eerste fase de strategie bevattelijk te houden: weet dat je niet alle problemen van alle doelgroepen in alle sectoren zal kunnen oplossen. Durf te kiezen, zoek een niche en spits je strategie daarop toe. Merk je dat de manier van werken aanslaat, dan houdt niets je tegen om in een volgende fase parallelle strategieën voor andere domeinen te ontwikkelen.

5. Van content marketing strategie naar content marketing plan

Als de inhoudelijke focus gelegd is, kan je de strategische oefening besluiten met de opstart van een content marketing plan. Dat plan voert de strategie in de praktijk uit en bepaalt welke content je zal brengen, welke boodschap cruciaal is, in welke kanalen, met welke toon. Op die manier leg je een blauwdruk klaar voor de verdere content creatie, content distributie en content metrics.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.