Hoe organiseer je een efficiënt webinar?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 26 augustus 2014 - 2977 Views

2977 Views

efficiënt webinarWebinars winnen aan populariteit als content marketing techniek. Marketers zetten het graag in vanwege snelle return, deelnemers schrijven zich met plezier in omdat volgen weinig extra investeringen vergt. Maar om een efficiënt webinar te organiseren, is er één conditio sine qua non: kwaliteit. Hoe garandeer je die?

In onderzoek naar de efficiëntie van content marketing technieken zijn webinars al een tijdje een van de grote zekerheden. Webinars hebben bij marketers een topimago en de bevraagden plaatsen deze online seminaries steevast bovenaan als gevraagd wat zij de beste of meeste efficiënte vormen van content marketing vinden. Dat webinars zo goed scoren heeft meerdere oorzaken. Ten eerste profiteert het webinar als methode om content te verspreiden van de positieve connotatie rond offline seminaries of congressen. Ook die staan vaak bol van de interessante ontdekkingen, doorgaans in een aangename sfeer. Een webinar compenseert het gebrek aan networking door een zekere convenience. De deelnemers verliezen weinig tijd en hoeven zich niet te verplaatsen om toch vergelijkbare presentaties te zien. Omdat webinars geen buitenlandse sprekers moeten invliegen, vormen ze zelfs vaak een buitenkans om een grote naam te horen spreken over de eigen markt of sector.

Snelle ROI

webinar grafiekMaar naast perceptie en imago heeft het webinar ook nog een tweede meer business gedreven basis voor het succes. Wie wil deelnemen, laat vrij vlot zijn gegevens achter en dus is de lead generation volgend op een webinar normaliter goed. Als ook de content op niveau is, dan kan het sales team met die leads vaak bouwen op het positieve gevoel van de deelnemer en dus eerder snel leads verzilveren. Daarom staat het webinar te boek als een content marketing techniek die sneller dan gemiddeld rendeert. Die korte termijn ROI is voor veel marketers belangrijk om hun investeringen in content marketing te kunnen verantwoorden. De allerbeste webinars zijn zelfs betalend en vormen alleen al daarom een rendabele investering. Tot slot werken kwalitatieve webinars, net als andere content uitingen, zeer engagerend en verhogen ze de klantentrouw. Bij elk van de bovenstaande verklaringen, geldt echter één constante: de kwaliteit moet top zijn.

Tips voor een efficiënt webinar

1. Varieer inhoudelijk

Net zoals bij live seminaries is het belangrijk om voor elk wat wils in de mand te leggen. Dat betekent heel concreet dat je als organisator op zoek gaat naar een mix van vernieuwende theoretische inzichten en praktijkcases of succesverhalen die aansluiten bij de thematiek van het webinar. Ofwel laat je die door één spreker met veel expertise ontrollen, maar een webinar kan ook meerdaags lopen en meerdere sessies combineren. Zeker bedrijven die niet in een brede sector actief zijn, kiezen in dat geval voor een duidelijk thema of onderwerp. Wie in een niche werkt, komt vaak vanzelf bij zo’n thematiek uit.

2. Verzorg je timing

Denk na over het moment waarop je een webinar laat plaatsvinden. Het middaguur, net ervoor en net erna zijn zonder twijfel de meest geschikte momenten. Werk je met meerdere sprekers, maak de sessies dan niet al te lang zodat deelnemers de kans krijgen om bijvoorbeeld twee sprekers per dag te volgen.

3. Verzorg je techniek

Een webinar kan technisch gezien verschillende gedaantes aannemen. Sommige organisatoren opteren ervoor om enkel de stem van de spreker te laten horen in combinatie met zijn presentatie op vol scherm. Zeker webinars met een technische inslag (hoe werkt een software bijvoorbeeld) hebben daar baat bij. Webinars die live een sessie streamen, opteren vaak voor het in beeld brengen van de spreker en dat al dan niet in combinatie met de presentatie (splitscreen bijvoorbeeld).

4. Verzorg je branding

Breng tijdens de sessie voldoende de identiteit van de organisatie in beeld, maar overdrijf niet. Toont u enkel de presentatie, voorzien dan een gepast logo. Toont u de sperker, aarzel dan niet om ook uw visuele merkidentiteit mee in beeld te brengen. Meer algemeen is het aangenaam voor de kijkers als de spreker zich in een ietwat attractieve omgeving bevindt (niet enkel voor een witte muur bijvoorbeeld).

5. Maak beloftes waar

Weet je als organisator een grote naam te strikken, zorg dan ook dat die persoon content verschaft die een bepaalde unieke waarde heeft. Zo vermijd je dat kijkers na vijf minuten afhaken omdat ze de sessie al elders zagen. Vraag de spreker om zich te richten op het thema of op de niche waarin je je bevindt. Komt een expert uit je onderneming een onderwerp uitdiepen, zorg dan dat ook hij of zij extra waarde creëert voor de deelnemers. Enkel een grote naam houdt mensen niet bij de les.

6. Meng zekerheden en verrassingen

Durf overigens ook verder kijken dan aantrekkelijke namen. Ga op zoek naar vernieuwende sprekers of onderwerpen, ook zij kunnen een (nieuw) publiek aanboren. In functie van prospectie is het goed om al eens naast de platgetreden paden te wandelen.

7. Durf ook entertainen

Webinars hoeven niet enkel zakelijk te zijn. Offline merk je dat seminaries wel vaker een bevlogen moderator, presentator of zelfs komiek inschakelen om sessies aan te kondigen of van een kwinkslag te voorzien.

 

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...