De content marketing campagne bestaat niet

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 07 augustus 2014 - 2814 Views

2814 Views

content marketing campagneContent marketing campagne. De term klinkt quasi natuurlijk, maar is in wezen een hele grote contradictio in terminis. Vooral op Engelstalige blogs is de lijst verwijzingen naar content marketing campagnes schier eindeloos en dat is onterecht. Content marketing heeft weinig met een campagnereflex vandoen en dus mag – nee, moet – de term content marketing campagne dringend op de schop.

“Laten we eens een content marketing campagne doen”. Het moet zowat het meest foute idee zijn dat bedrijven kunnen hebben als ze goed bedoeld op zoek gaan naar een manier om de eerste stapjes in content marketing te zetten. Vaak hoef je ook niet ver te zoeken naar de wortels van dat foute idee. Wie er de resultaten van grote awardshows zoals de Cannes Lions of Eurobest op naleest, ontwaart competitiecategorieën die content marketing campagnes belonen. Vaak luisteren die categorieën naar welluidende namen als ‘Branded Content’ of ‘Best use of content’, maar bottom line bekronen ze een case die zich presenteert als een content marketing campagne.

Korte termijn, lange termijn

Dat is fijn voor de betroken adverteerder, maar in wezen staat het haaks op wat content marketing in essentie is. In tegenstelling tot de klassieke outbound marketing – of voorheen: above-the-line marketing – loopt content marketing niet volgens een campagneritme. Content marketing rust op een vooraf duidelijk afgelijnde strategie met afgesproken targets die uitstippelen wat een bedrijf op (middel)lange termijn met de verspreiding en productie van content wil bereiken. Een campagne mikt op een kortetermijneffect, waarna de inspanning voor onbepaalde duur stilvalt. Vaak volgt een jaar later of naar aanleiding van een nieuw product een nieuwe marketingcampagne.

Maar zo werkt content marketing dus niet. De keuze voor content marketing is fundamenteel. Het is een basiskeuze om als bedrijf informatie te verspreiden die niet naar de eigen navel (producten, diensten, bedrijfsevoluties) staart, maar wel naar het buikgevoel van de consument, klant of prospect. Wat zijn de zichtbare of latente behoeften van die doelgroep(en) en hoe kan ik via content problemen oplossen die mijn publiek vooruithelpen? Dat is de basisreflex van content marketing en die invalshoek alleen maakt duidelijk dat je die benadering niet op tijdelijke campagnebasis moet waarmaken.

Content marketing campagne in de prullenmand

Het woord content marketing campagne hoort met andere woorden thuis in de dichtstbijzijnde prullenmand of woordenversnipperaar. Die houding verdient echter wat nuance. Ze lijkt er immers voor te zorgen dat de keuze voor content marketing meteen een heel bindende, definitieve keuze wordt. Specialisten wijzen daarom op het nut van pilots. Test als bedrijf gedurende pakweg een half jaar wat content marketing kan betekenen. Voel aan of je strategie klanten, consumenten of prospecten weet te boeien, hen nuttige content aanreikt, engageert en vlugger dan verwacht omtovert in klanten of merkambassadeurs.

Een andere consequentie situeert zich op vlak van de metrics. De schreeuw om niet in campagnes te denken, kan geïnterpreteerd worden als de eis om content marketing niet te snel op resultaten af te rekenen. Denken op lange termijn hoeft echter niet in te houden dat meten iets voor later is. Content marketing experts meten vanaf de start en zeker voor digitale content marketing laat dat toe om snel en gericht bij te sturen. Vooral de interpretatie van die data verdient dus het nodige krediet. De data zullen inderdaad niet na twee maanden, zoals bij een marketingcampagne, blootleggen of de al gemaakte keuzes gerendeerd hebben. Wel geven ze aan of de marsrichting juist is en als de curve van bereik, sharing, leads en sales- of imagovariabelen gestaag omhoog gaat, is dat de beste indicator van goed werk. En van de juiste content marketingattitude.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...