Content en conversie: van bezoeker naar lead

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 08 juli 2014 - 3080 Views

3080 Views

conversieJe bent tevreden over het aantal bezoekers van je website, maar tegelijk vind je dat nog te weinig van die bezoekers een lead of zelfs een klant worden. De oplossing van dit vaak voorkomende probleem ligt in het koppelen van de juiste incentives aan de content die je als onderneming verspreidt.

Om bezoekers te kunnen omzetten in leads moet je hen een goede reden geven om dit te doen. Anonieme bezoekers zijn op je website terechtgekomen omdat ze naar iets specifieks op zoek waren. Als ze dit gevonden hebben op jouw website, moet je hen conversion incentives of calls-to-action aanreiken. Dit is content die voor de bezoekers interessant genoeg is om er hun anonimiteit voor op te geven. Het is met andere woorden belangrijk dat je de behoeften van je potentiële klanten goed begrijpt om te kunnen weten wat je best aanbiedt op jouw website.

De meest gebruikte call-to-actionmethoden zijn de volgende:

• Inschrijven voor een nieuwsbrief of blogupdates

• Registratie om comments te geven op een blog

• Downloaden van een e-book of whitepaper

• Een proefperiode aanbieden

• Webinar

• Online workshop

• Speciale aanbiedingen

• Consultatieaanvragen (gratis advies aanbieden)

Conversie met calls-to-action

Het afstemmen van de calls-to-action op de doelgroepbehoeften betekent dat de keuzes zullen verschillen van sector tot sector. Toch zijn er enkele calls-to-action die op bijna elke pagina terug te vinden zouden moeten zijn:

• Contactgegevens (adres, e-mail, telefoon,…)

• “Contacteer ons”- knop

• Links naar sociale media

• Share-knoppen (delen met andere)

Sociale media helpen je vooral om een groter bereik op te bouwen, maar ook hieraan kan je een incentive koppelen. Door bijvoorbeeld wedstrijden te organiseren, of door de bezoekers aan te sporen om je pagina te liken in ruil voor toegang tot waardevolle content (foto’s, video’s, e-books,…). Het is van belang dat je zoveel mogelijk hindernissen wegneemt voor bezoekers om zich te kunnen registreren. De verschillende call-to-actionmanieren moeten dus makkelijk terug te vinden zijn en liefst gratis aangeboden worden. Maar mensen die echt geïnteresseerd zijn, zullen zeker bereid zijn om te betalen, zolang de aangeboden content voldoende waardevol is voor je bezoekers.

Houd conversieratio’s bij

Een voordeel van leadgeneratie is dat het een overzicht geeft van welke calls-to-action bij je doelgroep in de smaak vallen en welke niet. Het helpt om te weten te komen en in te schatten hoe en op welke CTA’s je doelgroep vooral reageert. Een voorbeeld ter verduidelijking: wanneer je website 100 bezoekers heeft en 5 daarvan klikken op het door jou geplaatste filmpje, heb je een conversiepercentage van 5%. Als je merkt dat dit percentage veel lager ligt voor een blogpost, weet je dat jouw doelgroep zich eerder aangesproken voelt door het bekijken van een filmpje. En dat dus het plaatsen van beeldmateriaal effectiever is en tot een hogere interactie met je bezoekers zal leiden. Het koppelen van deze data aan de basisanalyse van je buyer personae en hun behoeften zet de lead generatie en later de sales meteen een heel eind op het juiste spoor.

 









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...