De periodieke tabel voor content marketing

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 23 juni 2014 - 10415 Views

10415 Views

periodieke tabelInfographics zijn een almaar vaker opduikende manier om heel wat content op een bevattelijke manier te synthetiseren. Infographics over content marketing zijn er bij de vleet en vaak vanuit vele invalshoeken (studies, strategieën, verkoopprocessen, enzovoort), maar deze grafiek annex tabel vonden we te mooi om achterwege te houden. Chris Lake van Econsultancy maakte naar analogie met Mendeljev een periodieke tabel van de content marketing. Het resultaat is meer dan bruikbaar.


Een periodieke tabel met alle deeltjes uit het universum van content marketing is een idee waarvan iedereen zich meteen afvraagt waarom het nog niet eerder is uitgevoerd. Wellicht luidt het antwoord dat het een flinke dosis inzicht en analysevermogen vergt om de juiste mix van onderdelen en categorieën in de tabel te vervatten. Net daar is Chris Lake met verve in zijn opzet geslaagd. Hij voorziet een opdeling in formats (artikels, video’s, apps,…), inhoudelijke content types (een review, een interview, een statistiek,…) en platformen (LinkedIn, Facebook, de bedrijfswebsite, Goolge+,…). Tot zover de voor de hand liggende keuzes van zo’n tabel, maar het is ook fijn om te zien dat de bedenker een plekje voorziet voor de doelstellingen (leads, traffics, branding, sales,…) en voor de metrics (downloads, new leads, bounce rates, nieuwe leden,…).

periodieke tabelGoed gevonden en zeer op hun plaats in zo’n tabel zijn ook de ‘sharing triggers’ die aansluiten bij de andere inhoudelijke elementen. Het gaat hier om elementen als sexy, funny, zeitgeist, tone of voice, brand guidelines, enzovoort. Het resultaat is een al bij al knappe mix. Het niveau van de platformen ontbeert enigszins de opdeling tussen paid, owned en earned media. Omdat sommige platformen echter zowel paid als owned kunnen zijn, was dit wellicht een weinig evidente integratie. De auteur heeft bovendien in zijn begeleidende blogpost allerminst de pretentie dat dit de definitieve tabel moet zijn, de opdeling mag nog evolueren (van Mendeljev naar Darwin dus) en zal dat onder impuls van bijvoorbeeld platforminnovaties zeker doen.

Hoe gebruik je de periodieke tabel voor content marketing?

Alleen de opsomming van de categorieën in de periodieke tabel voor content marketing doen een vrij intuïtief gebruik ervan binnen het content marketing proces vermoeden. Omdat bij de strategische reflectie elementen als doelstelling, boodschap, doelgroep en kanalen prominent naar voor komen, lijkt het deel met de platformen en met targets vooral een geheugensteuntje. De formats, content types en sharing triggers kunnen dan weer heel wat scherpte toevoegen eens de content productie vaste vorm moet krijgen. Dat de metrics vermeld staan, is zonder twijfel van zeer groot belang. Het zijn net die elementen die bij het in praktijk brengen van content marketing in het achterhoofd moeten blijven omdat finaal tot valideerbare meetresultaten te kunnen komen.

Op die manier en met deze mix aan elementen is het nog lang zo gek niet om deze tabel aan de muur te spelden in de werkruimte van de content marketing professional. Als inspiratiebron, als memo of als hulp bij het structureren van een aantal initiatieven. Het enige wat elke marketer er beter naast hangt, is een lijstje van zijn buyer personas. Onmogelijk te integreren op de standaardtabel omdat deze personen voor elke onderneming zullen variëren, maar in wezen onmisbaar bij het maken van strategische en inhoudelijke keuzes.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...