Wat kost contentmarketing?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 14 mei 2014 - 3451 Views

3451 Views

Wat kost content marketing?Een van de meest gehoorde onderzoeksresultaten over contentmarketing herhaalt steevast dezelfde boodschappen: waar ook ter wereld zijn de budgetten voor contentmarketing aan het stijgen. In de betreffende studies geven marketers aan met welk percentage hun budget voor digitale content marketing groeit en wat zoiets doet met de efficiëntie. Het is fijn nieuws, maar doorgaans vermelden de studies nergens exacte budgetten. Maar wat kost content marketing?

Helaas kan niemand op die vraag het exacte antwoord geven en daar is een goede reden voor. Zo’n antwoord zou nog wel in beperkte mate mogelijk zijn als content marketing zich zou beperken tot de productie van content, maar in werkelijkheid hangt het kostenplaatje af van een reeks van variabele elementen. En voor elke onderneming die aan content marketing doet, is wel een andere mix van kostenposten van toepassing. Content marketing specialisten starten hun samenwerking met klanten ook vaak met een content scan om exact te weten te komen waarin een bedrijf al heeft geïnvesteerd of nog zal moeten investeren. Een exact cijfer als antwoord op de bovenstaande vraag is dus schier onmogelijk, maar het is wel mogelijk om aan te stippen uit welke onderdelen het totale kostenplaatje is samengesteld.

1. Productiekosten

De meest evidente aller kosten voor contentmarketing. Een blogpost of een ebook schrijven, een online video inblikken of een webinar organiseren, heeft zijn prijs. Zeker als je als onderneming naar kwaliteit streeft, is dit de post waarop allerminst mag worden beknibbeld. Daartegenover staat dat met een goede kennis van de prijzen van je content leveranciers en een duidelijke planning deze post vrij eenvoudig te budgetteren is.

2. De kostprijs van IT voor content

Houd echter ook rekening met de infrastructurele kant van productie. Een website maken betekent bijvoorbeeld ook kosten voor hosting en voor het aankopen van productiemateriaal (denk maar aan camera’s of het huren van een studio). Daarnaast moet je in functie van de al bestaande kanalen investeren in het bouwen van een website, het opzetten van een blog of het aanschaffen van een content management systeem. Verlies daarbij ook de tools niet uit het oog die nodig zijn om de digitale content op een geautomatiseerde manier te promoten op sociale media. Die software hangt doorgaans wel samen met de pakketten die de evaluatie voor hun rekening nemen (zie verderop). In het kader van de promotie is het eveneens een goed plan om vooraf een duidelijk mediabudget te bepalen (voor bijvoorbeeld sponsored updates)

3. Planning en strategie

Nog voor één letter of één beeld content is geproduceerd, moet je echter ook rekening houden met de kosten die het voorbereidingstraject vergen. Een analyse van wat je als bedrijf in huis hebt, het in kaart brengen van de doelgroepen, het ontwikkelen van een heldere strategie en het plannen van de content vragen een budget dat minder recurrent wel broodnodig is om de daaropvolgende investering in productie te laten renderen.

4. Evaluatie

Digitale content marketing rust op het immense voordeel dat de impact van content distributie zeer goed meetbaar is en als basis kan fungeren voor het verfijnen of bijsturen van de strategie. Dit kan voor een stuk gratis via bijvoorbeeld Google Analytics, maar het kan ook lonen om te investeren in automatiseringssoftware. Daarmee kan je de verspreiding optimaliseren, maar ook duidelijk het bereik en de conversiegraad analyseren.

5. Lange termijn investering

Het proces van content produceren, verspreiden, analyseren en bijsturen geeft al aan dat investeren in content marketing een lange termijn investering is. Het is zelden rendabel om een half jaar in contentmarketing te investeren en dat te laten volgen door een half jaar zonder inspanningen. Autoriteit opbouwen met content rendeert op lange termijn en zo moeten dus ook de som van bovenstaande en bijkomende kosten worden ingeschat.

6. Faciliteren

Wie werkt met een externe content marketing, kiest op deze post in elk geval voor duidelijkheid. Uitbesteden maakt dat extra kosten voor lokalen, elektriciteit of verwarming in de prijs van de leverancier zitten. Een doe-het-zelf benadering vergt bovendien ook veel tijd van het personeel en die uren kan het niet besteden aan het oorspronkelijke takenpakket.14 redenen dat jouw contentmarketing niet werkt

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...