Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Tips voor een goed YouTube-kanaal

Voor merken en bedrijven was de traditionele bedrijfsfilm jarenlang de enige manier om een audiovisuele blueprint van zichzelf achter te laten. Sinds de doorbraak van videosites als YouTube of Dailymotion kan ieder die dat wil films van eigen makelij op een eigen plaats en met een eigen ritme en dito strategie verspreiden. Eerdere cases op deze blog, zoals die van LEGO en Coolblue, tonen het succes van die aanpak. Het gaat om bedrijven die belangrijke sommen investeren in eigen productiemogelijkheden. Maar hoe zet je als startende content producent een goed YouTube-kanaal in de steigers? Enkele belangrijke tips.

> Lees ook: Hoe ontwikkel je een SEO-strategie voor YouTube?

Respecteer de basics van content

YouTube is in wezen niet anders dan een tekstuele blog. Ook hier geldt het fundamentele mantra: only good content travels. Maak online video die zo uniek mogelijk is, die toegevoegde waarde biedt voor je doelgroep en die bovendien goed gemaakt is. Durf daarbij out-of-the box denken. Vergeet de bedrijfsfilm van voorheen en zet je product op een andere manier in de kijker. Coolblue deed het door eigen personeel producten te laten uitpakken en demonstreren, LEGO koos voor storytelling met de figuren uit zijn bouwsets. En doe dat met stijl. Zoals je een blog niet laat schrijven door iemand die de taal niet machtig is, laat je een video niet maken door iemand die geen kaas heeft gegeten van filmen en monteren. Kies voor kwaliteit in de uitvoering. Anders zal originele content snel op een meer kwalitatieve manier elders opduiken. Ook in de distributie schuilt eenzelfde systematiek. Plaats met voldoende regelmaat nieuwe content op je YouTube-kanaal en promoot die via nieuwsbrieven, andere sociale media of websites die aansluiten op je doelgroep. Zorg voor een afspraak met je publiek, dat op die manier haast instinctief weet dat er nieuw videomateriaal voorhanden is (vaste weekdag, bij het begin of eind van een maand, enz.) Maak ook een planning en een lijst van onderwerpen die je wil uitwerken. Plan de productie, de draaidagen, de montage, enzovoort. Op die manier verhinder je haastwerk om toch maar het ritme te respecteren.

Ook YouTube laat zich vinden

We kunnen echter nog een aantal parallellen opsommen die aantonen dat de basisreflectie rond tekstuele content productie ook geldt voor video content. Zo zijn de titel en de beschrijving van je video van groot belang voor de vindbaarheid. Een goede titel lokt of intrigeert kijkers, maar verbetert ook de zoekresultaten. Kies voor relevante woorden en een beknopte omschrijving van wat in de video aan bod komt. Meer diepgaande uitleg kan je ook nog kwijt in de video omschrijving. En nog een parallel om het af te leren: bij een goede blogpost kies je een attractieve foto en dat doe je maar beter ook bij elke online video. Kies een goede miniatuur voor elk videofragment. Uiteindelijk is dat het beeld dat mensen als eerste te zien krijgen in de zoekresultaten. En het belang van de eerste indruk is behoorlijk groot.

Converseer ook op YouTube

Door de analogie met televisie zou je het haast vergeten, maar YouTube blijft een sociaal netwerk. Mensen kunnen reageren in de comments en voor bedrijven is het een opportuniteit om gesprekken aan te gaan. Doe dat en monitor goed, want veel video’s krijgen lang na het posten nog ‘nieuwe’ kijkers en nieuwe reacties. Ook die verdienen aandacht en kunnen interessante lessen opleveren. Tegelijk kan een video ook een perfecte call-to-action inhouden. Dat kan via verwijzingen naar sites, er bestaan zelfs technieken om in een video te clicken, maar ook via oproepen om mee te doen aan een wedstrijd, in te schrijven voor een seminarie, webinar of event, een volgende filmpje aan te kondigen of kijkers te vragen om user generated materiaal te posten of in te sturen. Maar de belangrijkste CTA is ongetwijfeld de oproep om in te schrijven op het kanaal. Volgers krijgen automatische updates van nieuwe content en dat is meteen de kans om het als kanaal ook echt waar te maken.

Specifieke tips

Nog enkele interessante en specifieke YouTube-tips zijn de creatie van lijsten en de integratie met Google+. Wie voldoende content heeft, kan overgaan tot het maken van afspeellijsten. Die verlengen automatisch de kijkduur omdat ze een deel van het zoekproces overnemen. Bovendien behoud je de regie: je kan de sterkte of populairste video’s vooraan plaatsen en gericht laten volgen door meer specifiek materiaal. En nog een specifieke koppeling tot besluit: je kan een knap YouTube-kanaal ook linken aan Google Hangouts en zo bijvoorbeeld een nieuwe video lanceren met een live streaming op je Google+ pagina. Nogal populair voor muziekvideo’s, maar ook in corporate context kan het zijn toepassing vinden.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.