Het verschil tussen online marketing en inbound marketing

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 27 maart 2014 - 4937 Views

4937 Views


inbound marketingOp deze blog lichtten we onlangs het verschil toe tussen digitale content marketing en sociale media. Enkele weken later ging Search Engine Journal nog een stapje verder en wees het op de verwarring die bestaat tussen content marketing, inbound marketing, social media marketing en online marketing. Deze termen belanden helaas maar al te vaak op één hoop, maar onderscheiden zich wel degelijk van elkaar. Omdat woorden dus wel eens voor verwarring zorgen, bedacht SEJ bovendien een fraaie maar informatieve cartoon om een en ander op te helderen. Als aanvulling op onze eerdere post, focussen we hieronder op het verschil tussen online marketing en inbound marketing, maar zoomen we ook in op de interpretatie van de cartoon.

Als Search Engine Journal zijn blogpost over de spraakverwarring begint met “there might be a confusion”, dan is dat nog enigszins eufemistisch. Zoals eerder aangehaald, is het onderscheid tussen digitale content en social media in vele hoofden onduidelijk, maar ook het verschil tussen online marketing in het algemeen en inbound marketing verdient enige toelichting.

Online marketing

Van de vier aangehaalde termen – content marketing, social media marketing, inbound marketing en online marketing – is online marketing zonder twijfel de oudste. Toen de eerste vormen van commercialisering van het internet de kop opstaken, was de term online marketing de facto geboren. Online marketing focust zich op het aanprijzen en promoten van websites om de surfer te helpen bij het vinden van wat hij op het web aan het zoeken is. In zijn oudste en meest traditionele vorm sluit online marketing aan bij de klassieke paid media (of zelfs above-the-line media als we die term nog even van stal mogen halen). Het gaat dan om banners, display advertising, maar ook homepage takeovers of andere leaderboards. Een adverteerder betaalt een regie om een advertentieformaat op een welbepaalde plaats weer te geven. Het formaat moet de surfer aanzetten tot clicken, wat hem of haar op een site brengt die de ambities van de adverteerder inzake verkoop, awareness of imago moet ondersteunen. Het succes van deze formaten weerspiegelt zich doorgaans in de CTR (of click-through-ratio).

Inbound marketing

Het hierboven geschetste mechanisme staat te boek als klassieke outbound marketing. De voorbije jaren verbreedde online marketing echter zijn scope en kreeg outbound het gezelschap van inbound marketing. Vandaar dat op infocartoon de inbound ‘matroesjka’ in de matroesjka van online marketing past. Het essentiële verschil is dat van push en pull media. Outbound is push: via bijvoorbeeld banners op plaatsen waar de lezer komt, schreeuwt een product om aandacht. Inbound is pull: de surfer moet uit zichzelf de stap zetten of de weg vinden naar content die hem interesseert. Inbound rust daarbij op de kwaliteit van de content. Als een blogpost over de kwaliteit van een nieuw type plastic kwalitatief genoeg is, kan dat de lezer aanzetten om een kijkje te nemen op de site van de fabrikant ervan. Het onderscheid tussen push en pull is overigens niet enkel een online gegeven. Een regionaal reclameblad in de brievenbus is zeer letterlijk push, een regionaal magazine in een display op straat is zeer letterlijk pull. En ook daar bepaalt de kwaliteit of de lezer ‘pullt’, maar als hij dat doet, kan je ervan uitgaan dat zijn of haar interesse en engagement een stuk hoger ligt dan bij push.

Over de cartoon

De cartoon van SEJ is goed gevonden, maar wie terugleest waar het onderscheid ligt tussen digitale content marketing en social media marketing zal merken dat de volgorde van de poppetjes minder accuraat is. Digitale content marketing gaat over het produceren, strategisch plannen en gericht verspreiden van content via digitale kanalen. Social media zijn belangrijke kanalen, maar lang niet de enige. Daarom zou het poppetje van sociale media marketing eerder in het content poppetje moeten passen. De makers vertrokken van een ander perspectief en zagen content als hetgeen verspreid wordt op sociale media. Klopt, maar wie de marketingtechniek van content en sociale media vergelijkt, komt eerder uit bij het omgekeerde.

 





New Call-to-action




Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...