Het verschil tussen digital content marketing en social media

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 12 februari 2014 - 3663 Views

3663 Views

social media digitale content marketingIn tijden dat almaar meer bedrijven de geneugten ontdekken van een eigen Facebookpagina, een company page op LinkedIn of een videokanaal op YouTube loert verwarring om de hoek. Marketers die denken over de uitbouw van hun digitale content marketing strategie denken daarbij vaak te eenzijdig in de richting van social media. Toch zijn digitale content marketing en social media niet hetzelfde. Social media zijn een deeltje van een groter geheel, maar wel een heel functioneel en aan belang winnend deeltje.

Om de verwarring tussen digitale content marketing en social media voor eens en altijd uit marketingland te helpen, halen we er enkele begripsverklaringen bij. Digital content marketing is een marketingmethode die bedrijven gebruiken om klanten of prospecten te informeren, te inspireren of te helpen bij het oplossen van problemen of het invullen van behoeften. Dat doen deze bedrijven door hoogkwalitatieve digitale content te produceren en vervolgens op basis van een gedegen digitaal content marketingplan te verspreiden via een reeks van paid, owned en earned media. Via deze kanalen komt de content terecht bij vooraf duidelijk gedefinieerde doelgroepen. Dat resulteert in geïnspireerde, geïnteresseerde klanten of prospecten die, vaak in ruil voor extra content, hun gegevens achterlaten. Met die leads kan de onderneming aan de slag om haar doelstellingen in termen van verkoop of imago waar te maken.

Meer dan social media

Digitale content marketing is met andere woorden een marketingproces dat net als de traditionele outbound marketing beroep doet op een mix van kanalen om de juiste doelgroep te bereiken. In deze digitale context bestaat die kanalenmix ook, maar niet enkel, uit social media. Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Vine, Tumblr of ga zo maar door bieden allen de mogelijkheid om content te verspreiden. Toch zijn deze kanalen niet de enige die deel uitmaken van een goede digitale content marketingmix. De eigen bedrijfswebsite is om te beginnen zeer vaak de hoeksteen van de kanalenstrategie. Vaak verloopt de uitbouw van de bedrijfssite in combinatie met een corporate blog waar al dan niet ruimte is voor discussies, interacties of het aanmaken van profielen met het oog op het ontwikkelen van een community (wat zo’n blog dan weer in de categorie van de echte social media doet belanden). Nog een belangrijk digitaal medium dat wel onderdeel is van digitale content marketing maar niet van social media is e-mail. Lang verguisd door het spamrisico, maar onder impuls van de investeringen in hoogwaardige content krijgt e-mailmarketing nieuwe kansen.

Taakverdeling

Social media en digitale content marketing zijn dus niet identiek, de social media vormen eerder een onderdeel van een moderne digitale content marketing strategie. Binnen het mediaplan kunnen ze bovendien uiteenlopende functies invullen. De corporate site, de blog, maar ook een YouTube kanaal vormen zeer vaak het hoofdmedium, waar de kern van de content distributie zich situeert. Twitter of Facebook fungeren van hun kant vaak als social media die extra trafiek aanbrengen naar die hoofdmedia omdat ze een belangrijk deel van de doelgroep attent maken op nieuwe content. Deze verhoudingen kunnen echter variëren in functie van de doelstellingen. Voor sommige bedrijven, doorgaans in B2C-context, is Facebook bijvoorbeeld al eens het hoofdmedium of staat Pinterest centraal om die heel creatieve visuele content een plaats te geven. Social media hebben mooie troeven in handen om de doelgroep aan te zetten tot participatie of deelgedrag. Voor bedrijven die op sharing en interactie mikken, stijgt het soortelijk gewicht van social media binnen de digitale content marketing strategie. Bedrijven die met content marketing starten, moeten zich zeer goed bewust zijn van deze functionele verhouding tussen social media en de andere digitale kanalen. En dat principe is op zich niet zo nieuw, de verhouding bestond ook al in de analoge offline wereld van de jaren ’60, ’70, ’80 of ’90. Social media is de nieuwe telefoon, de corporate website is de nieuwe brochure, digitale content marketing is de nieuwe marketing.










 

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...