Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Het succes van branded en non-branded websites verklaard!

Contentmarketing gaat niet over uw merk, uw organisatie, of over uw product. Het gaat wel om informatie die uw klant helpt, die uw klant slimmer maakt. Of, zoals Joe Pulizzi, de schrijver van een van de eerste boeken over content marketing: ‘Get content, get customers’ contentmarketing definieert: ‘the art of understanding exactly what your customers need to know and delivering it to them in a relevant and compelling way’.Volgens deze definitie zou het merk en het logo van de organisatie niet prominent aanwezig moeten zijn in de contentmarketing-uitingen zoals de relatiemagazines, online magazines en de contentwebsites. Een aantal merken, zoals Makeup.com van L’Oreal, doet dit dan ook niet. Maar een aantal andere merken, zoals Coca-Cola, doet dit wel, en met veel succes; juist de artikelen over het merk zelf, blijken het best gelezen en gewaardeerd. Hoe is het succes van de zogenaamde branded en non-branded websites te verklaren? 

> Lees ook: Content en e-commerce: cases die tonen hoe het moet

Non-branded websites

Op makeup.com staan make-uptips centraal. Er wordt bijvoorbeeld in een reeks foto’s uitgelegd hoe je mooie wenkbrauwen krijgt, en er zijn ook how-to video’s te vinden. De website leest dan ook als een beautymagazine. Makeup.com is ook aanwezig op Facebook,Twitter en Pinterest, met ook hier relevante content die aansluit bij vrouwen die make-uptips zoeken. Het merk L’Oreal is de grote afwezige in de verschillende uitingen. Op de website dien je bijvoorbeeld helemaal naar beneden te scrollen om het logo te ontwaren en op Facebook vind je het merk als je op ‘about’ klikt.

makeup.com

BeingGirl.com is gericht op meisjes die in de pubertijd zitten en die veel vragen hebben over hun lichaam. De antwoorden en adviezen op die vragen zoeken ze vaak online en daar springt BeingGirl.com op in. Er zijn wel producten te zien op de website, zoals Always en Tampax, maar niet op een pusherige manier, maar meer als een product waarvoor ze zouden kunnen kiezen. En P&G staat zeker niet centraal. beinggirl.com

Yunomi is een vrouwenplatform dat in april 2009 is gestart door Unilever, en bestaat uit een Belgisch en een Nederlands platform, met bijbehorende Facebookpagina’s en Twitteraccounts. Het platform is van vrouwen en vooral ook door vrouwen en bestaat voor een groot deel uit user generated content. Zo vertelt elke week een vrouw haar openhartige verhaal, en in het receptengedeelte worden recepten met elkaar gedeeld. Ondanks dat er op het platform wel geadverteerd wordt, het is namelijk ook een brandedcontent-kanaal van Unilevermerken, vind je de naam Unilever alleen als je helemaal naar beneden scrollt.Yunomi.be

Dus, makeup.com, BeingGirl.com en yunomi.be zijn mooie voorbeelden van contentmarketing die niet over het merk, de organisatie, of over het te verkopen product zelf gaan. De websites bieden wel informatie waar de doelgroep op zit te wachten, waar ze behoefte aan heeft en waar ze iets van kan leren. En vele merken, die de weg van de contentmarketing inslaan, kunnen hier iets van opsteken.

 

Branded websites

Als tegenhanger van de non-branded websites zijn de websites die beroemd zijn om hun waanzinnige content, maar waar het merk juist prominent aanwezig is op die website; de branded websites. Het bekendste voorbeeld is wellicht Red Bulletin van Red BULL, waar het merk juist de aanstichter is van de content die aangeboden wordt. Denk aan de Red Bull Stratos space jump.redbulletin

Dit geldt ook voor de website van Coca-Cola. Iets meer dan een jaar geleden heeft Coca-Cola hun vernieuwde website gestart: The Coca-Cola Journey. Dit is geen traditionele corporate website meer, maar een website die content biedt op gebied van popcultuur, sociale media, marketingcampagnes, recepten, en de merkgeschiedenis van Coca-Cola. De verwachting was dat de verhalen die niet over Coca-Cola gingen gretig aftrek zouden vinden onder de bezoekers van de website. Maar niets was minder waar; juist de content die wél specifiek over Coca-Cola ging en waarin het merk expliciet werd genoemd bleek de best gelezen en hoogst gewaardeerde content te zijn. Ashley Brown, de Group Director, Digital Communications & Social Media van The Coca-Cola Company vertelt in zijn eigen blog: “Readers voted for more Coke-focused stories than un-branded content. They gravitated to stories that focused on Coke’s rich heritage, innovation, careers, and our marketing programs. Virtually all of our coverage of Coca-Cola’s business is a winner”. Cocacola

 

Klanten en fans versus niet-klanten

Het is dus blijkbaar mogelijk om je merk en je product centraal te stellen in contentmarketing, terwijl de kwaliteit van de content er niet onder lijdt en de consument er niet door geïrriteerd wordt. Hoe is dit te verklaren? Want de branded websites lijken de regels van de contentmarketing aan hun laars te lappen.

De bezoekers van de Red Bull en Coca-Cola websites zijn waarschijnlijk vooral fans van het merk en die willen alles weten over het merk; ze gaan er waarschijnlijk zelfs naar op zoek. Dit is natuurlijk niet, of veel minder, het geval voor mensen die geen klant, of geen fan zijn. Zij zullen de branded websites minder opzoeken, want daar hebben ze geen behoefte aan. Deze mensen willen gewoon een antwoord op de vragen die ze googlen op internet.  Juist de non-branded websites die vooral opgezet zijn vanuit de contentmarketinggedachte waarbij de content los staat van het merk en het product kunnen in deze behoefte voorzien.

Deze verklaring wordt bevestigd door onderzoek van bijzonder hoogleraar Content Marketing aan de Universiteit van Amsterdam, Peter Kerkhof, die concludeerde dat klanten niet zo kieskeurig lijken te zijn als het gaat om de commerciële belangen van een stuk tekst of een video. Branded websites lijken dan vooral bedoeld te zijn voor merken met een grote schare fans die meer willen weten over het merk.  
eftepedia.nlVanuit dit perspectief lijkt de nieuwste online aanwinst van de Efteling een succesvolle case te worden. Begin februari heeft de Efteling eftepedia.nl gelanceerd. Het is waarschijnlijk het grootste online naslagwerk over de Efteling en bevat momenteel 1.384 lemma’s. Veel fans willen alles weten over het onderwerp van hun fan-zijn, dus ook de Eftelingliefhebbers. Daarom is er jarenlang achter de schermen gewerkt om dit naslagwerk tot stand te brengen, met kennis die is vergaard door het uitpluizen van vele online en offline bronnen, en het al heel lang meedraaien in het Efteling-fancircuit.

 

Dit blogartikel is geschreven door Suzanne de Bakker, zelfstandig professional op het gebied van contentmarketing, branded content en merkloyaliteit, en docent binnen de master Corporate Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.