Content marketing lessen uit Buzzfeed

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 21 februari 2014 - 2993 Views

2993 Views

content marketing buzzfeedIn de meest negatieve zin: lijstjesjournalistiek. In de meest positieve zin: een toonbeeld van waar moderne journalistiek heen moet. Buzzfeed zorgt voor gemengde gevoelens sinds het zelf een ‘buzz’ medium is geworden. Maar wat kan een blik op Buzzfeed leren over de manier waarop je als marketeer een content strategie uitstippelt?

Buzzfeed was lang een nobele onbekende in ons land. Dat veranderde toen Wouter Verschelden (ex-hoofdredacteur van De Morgen) een Panorma-reportage draaide en een boek schreef over de digitale journalistieke toekomst. Buzzfeed was een van de sites waar Verschelden, die intussen de nieuwssite Newsmonkey startte, meer dan eens naar verwees. Buzzfeed houdt zeer sterk rekening met wat de lezers graag op hun bord krijgen en dat resulteert zoals de critici het aanhalen wel vaker in lijstjes. De tien t-shirts die je deze zomer moet kopen. De vijf boeken waar iedereen momenteel stevig van achterover valt. Die stijl. Zet dat voor content marketing zoden aan de dijk? Niet altijd, maar het stemt tot nadenken.

1. Denk na over diepgang

In termen van content marketing kan je met zo’n benadering verschillende kanten op. Houd je het oppervlakkig dan zal het, bijvoorbeeld in de context van een nieuwssite, als verstrooiing dienst doen. Toch halen veel B2B-sites net uit deze lijstjesposts veel clicks. Het zijn snel verdiende clicks, maar achter de blogpost gaat niet altijd de meeste diepgang schuil. Denk daarom goed na over waar je met content heen wil. Wie anno 2014 meegaat in de trend naar hoogwaardige kwaliteitscontent zal ervaren dat lijstjes niet altijd stroken met diepgang. Les één uit Buzzfeed: wees spaarzaam met oppervlakkigheid en geef diepgang zo vaak mogelijk de prioriteit.

2. Buzzfeed maakt curatie tot vak

Een tweede interessante les gaat over content curatie. De lijstjes van Buzzfeed zijn het gevolg van een goed geolied proces waarbij content wordt verzameld en op een nieuwe manier gereproduceerd. Het goede nieuws is dat Buzzfeed dat curatiemodel bouwt op een nieuwsdienstformule. Het bedrijf investeert in een redactie met 200 journalisten. Bedrijven kunnen op een analoge manier investeren in digitale content voor hun dragers. Het hoeft niet om honderden journalisten te gaan, maar met een investering in productie expertise kan je de val van de oppervlakkigheid wel vermijden.

3. Accent op sharing

Nog opvallend aan het succes van Buzzfeed is de minieme aandacht voor SEO. Buzzfeed zet vol in op het delen en promoten van content, omdat de site gelooft dat de aantrekkingskracht van de content daar hoog genoeg voor is. Dat heeft bijvoorbeeld een belangrijke inhoudelijke consequentie. De ervaring leert dat een titel boven een post bijvoorbeeld anders moet als je hem wil laten delen dan als je hoog wil scoren op vlak van vindbaarheid. Opvallendste verschil: een sharing titel mag langer zijn dan een SEO-titel. Als we de filosofie van Buzzfeed doortrekken, dan komen we uit bij de business reflex. Dit model past beter binnen content marketing dan binnen journalistiek. Daar wringt het schoentje op vlak van het betaalmodel (want hoe deel je content waarvoor degene met wie je hem deelt moet betalen). Content marketing, dat investeringen hoopt terug te winnen via de relatie tussen content en sales, kent dat probleem minder. Of het model steek houdt, zullen andere bedrijven na Buzzfeed moeten bewijzen. Maar als het van Buzzfeed afhangt, wordt sharing de nieuwe SEO.










Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...