Content en controverse: zoek het juiste jasje

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 05 februari 2014 - 2918 Views

2918 Views

ControverseUitpakken met controverse is voor veel content producenten verleidelijk: het levert veel aandacht op, maar bij een foute aanpak loert imagoschade om de hoek. Vergeleken met klassieke reclame kan content marketing in elk geval bouwen op heel wat meer precisie en nuance. Maar hoe produceer je controversiële content die efficiënt is én respect oplevert bij zowel voor- of tegenstanders?

Controverse om de controverse mag nooit de bedoeling zijn. Maar een bedrijf dat content wil verspreiden die onderbouwd is, maar om een bepaalde reden ook controversieel, mag zich niet laten remmen door die mogelijke controverse. De controverse zal uiteraard voor de nodige interesse in de content en in het bedrijf zorgen. Net daarom is het belangrijk dat de controversiële content, net als elk ander stuk content, kwalitatief is gemaakt. Maar omdat het om inhoud gaat die voor gemengde gevoelens kan zorgen, is het belangrijk om enkele extra aandachtspunten in acht te nemen.

1. Controverse of niet: blijf beleefd

Een controversiële boodschap is geen vrijgeleide om het beest los te laten. Blijf altijd beleefd en omschrijf met de nodige nuance en voorzichtigheid het standpunt in kwestie. Een onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld op zijn blog een bericht wil posten over de vastgestelde relatie tussen armoede en hersenontwikkeling heeft er geen enkel belang bij om schofferende taal te gebruiken tegenover sceptici of personen die het onderwerp zijn van het bericht. Laat de bokshandschoenen thuis en toon op die manier aan mogelijke klanten welke attitude je als bedrijf vertegenwoordigt.

2. Vertel to-the-point

Wie controversiële content verspreidt, mijdt maar beter de wolligheid. Of het nu gaat om geschreven of video content: start nooit met een ellenlange aanloop, wazige omschrijvingen of een rondje fietsen omheen de kern van de zaak. Noem man en paard, en maak van meet af aan de w’s duidelijk: wie, wat, waar, wanneer en waarom of hoe. Het zal de controversiële inhoud de nodige scherpte geven, maar de mogelijke kritiek ontmijnen dat het verhaal aan duidelijkheid te wensen overlaat.

3. Blijf relevant

Breng controversiële content, maar doe dat enkel als de inhoud aansluit bij wat je als bedrijf in essentie wil vertellen. Zoek geen controverse, maar mijd ze ook niet als ze aansluit bij je basismissie op vlak van content. Wie relevantie mist, zal snel het verwijt incasseren dat het bedrijf snelle en gratis aandacht zoekt. Check daarom de meer controversiële content extra op relevantie.

4. Promoot voorzichtig

Ook content die controverse opwekt, verdient content promotie. Een viraal effect zal de trafiek ondersteunen, maar de traditionele eigen promotiekanalen mogen zeker niet ontbreken om het virale effect op gang te brengen. Waak wel sterk over de inhoud van de promotie zelf. Als die ongenuanceerd is, dan doet dat de nuance in het eigenlijke bericht wegdeemsteren. Niet enkel de controversiële content moet precies en genuanceerd zijn, ook de promotie van het bericht moet dat zijn. Idem dito trouwens voor de titels en tussentitels van het bericht. Het is niet altijd makkelijk, maar tracht ook daar de nuance te behouden en niet te kort door de bocht te gaan. Trek die lijn ook door bij alles wat in de buurt van de controverse verschijnt: foto’s bij een blogpost, algemene beelden in een online video of zelfs advertenties. Allen kunnen ze de controverse een soms ongewilde dimensie geven. Vermijd ongewilde effecten. Om het voorbeeld over de armoede-studie erbij te nemen: een advertentie voor Louis Vuitton producten is in zo’n geval eerder ongewenst.

5. Leer leven met de kritiek

De controverse zal – noblesse oblige – voor zowel voor- als tegenstanders zorgen. Leer er mee leven dat een deel van de reacties de content niet zal steunen. Als de inhoud in evenwicht is, als je nuance als hoogste goed hebt bewaard en als je de boodschap met de nodige attitude en overtuiging kan blijven steunen, is die negatieve kritiek ‘part of the deal’. Bij de voorstanders zal het imago extra gestimuleerd worden, bij de tegenstanders kan een juiste attitude voor het nodige respect zorgen.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...