Tips voor customer centric content

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 02 december 2013 - 1839 Views

1839 Views

customer centric contentHet lijkt als een open deur in trappen: bij alle content die je als bedrijf produceert, moet de klant, prospect of consument centraal staan. Het lijkt haast een van de dogma’s van content marketing, maar hoe breng je het zonder fouten, consequent in elke stukje content in de praktijk? Dat is minder eenvoudig, dan het lijkt en een opmerkzame Nederlander merkt op dat zelfs de groten van de sector er al eens tegen zondigen.

Vorige maand kreeg de Nederlandse content marketing adviseur Peter Boots een tweet van Joe Pulizzi. Hij was niet de enige overigens. Pulizzi tweette naar bijna 40.000 volgers het korte zinnetje: “My new book, Epic Content Marketing, is now available. Check it out and spread the word if you can. Thx!”

Boots was alert en riposteerde Pulizzi met de vraag of dat bericht nu over de klant of over Joe zelf ging. En hij kreeg antwoord: @vandeinhoud Hey Peter…that would be 100% advertising. Content marketing & advertising go together like PB&J.”

Customer centric denken bij massabereik

Uiteraard mag Joe Pulizzi zijn eigen content promoten. Content promotie is en blijft een cruciaal element binnen een goede content marketing strategie. Het punt dat Boots wil maken, is dat je bij die promotie steeds moet vertrekken vanuit de klant, of meer bepaald: vanuit een behoefte of een probleem van de klant. Dat deed Pulizzi inderdaad niet. Een oorzaak die Boots in zijn analytische post over het voorval niet aanhaalt, is het massabereik. Pulizzi tweet naar 40.000 volgers over een veelzijdig medium als een boek. Dan wordt het al een stuk lastiger om gesegmenteerde content te produceren. Maar met een tweet als ‘Op zoek naar inzichten over hoe u storytelling goed gebruikt? Lees Epic Content Marketing!”, had Boots wellicht minder problemen gehad vanuit de beginselen van de content marketing. Customer centric content maken kan dus zeker ook voor bedrijven die een grote doelgroep aanspreken.

Drie basistips

Customer centric werken is echter ook een interessant vraagstuk als je het echt toespitst op productietechnische kant van de content. Hoe trap je niet in de val om te veel over jezelf en te weinig over de klant te vertellen met content die je uiteindelijk als bedrijf toch zelf hebt gemaakt? Een aantal tips.

1. Van meet af aan: maak niet zomaar content om vervolgens uit te zoeken hoe die aansluit bij de lezer of kijker. Begin aan elk stukje content met de bedoeling om toegevoegde waarde voor de doelgroep te creëren. Marktonderzoek en klantenbevragingen kunnen nuttig zijn om de meest prangende behoeften in kaart te brengen. Als een klanteninzicht in het fundament van content zit, wordt het ook makkelijker om dat nadien in de promotie ervan in te bedden.

2. Vermijd ik en wij in overvloed: schrijven voor een publiek en niet over jezelf begint technisch gezien vaak bij de voornaamwoorden. Praat over wat je doelgroep bezighoudt en benoem haar waar mogelijk. Uiteraard is het niet verboden om de woorden ik, wij, mijn of ons te gebruiken. Laat ze gewoon niet het overwicht nemen. Dat is makkelijker in een doorwrochte blogpost dan in een korte tweet, zoals die van  Joe Pulizzi, waar één ‘mijn’ het evenwicht al weghaalde. En het hoeft overigens niet te vermijden dat je een verhaal vertelt dat je als bedrijf meemaakte, zelfs van uit ik-standpunt. Zolang je het maar ent op de lezer.

3. Weersta de video-verleiding. Kies je voor online video als medium, dan is de verleiding zo mogelijk nog groter. Vanuit de historiek van de ‘bedrijfsvideo’ is het voor velen onweerstaanbaar om te tonen wat ze in huis hebben. Dat mag, maar opnieuw: vertaal. Breng alles wat je toont aan op een manier die de relevantie voor de doelgroep tastbaar maakt. Zeg niet: ‘hier rijpen onze kazen tot heerlijke producten’, maar zeg: ‘bij het rijpingsproces krijgt de kaas de smaak waar onze klanten zo van houden’. Maken we even de brug naar tv-journalistiek: ook daar leeft de trend om onderwerpen zeer tastbaar te maken voor de kijker, door bij de start in te zetten op identificatie. Gebruik elementen die een kijker overtuigen dat wat komt vooral voor hem interessant is. Een kijker die het gevoel krijgt dat een bedrijf zichzelf wil verheerlijken, haakt al gauw af.

 

MF_CTA

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...