Google toont de weg in 2014

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 06 december 2013 - 2720 Views

2720 Views

Google in 2014Sinds we de maand december zijn ingerold, stijgt de hoeveelheid blogposts met voorspellingen en content marketing trends voor 2014 zeer snel. Naast de vluchtige lijstjes valt één element op, zeker op basis van wat we in 2013 zagen gebeuren: Google zal in 2014 de lijnen voor content marketing en SEO blijven uitzetten. We kijken hoe dat zal gebeuren en hoe je daar als content marketer het best mee omspringt.

Dat Google in 2013 nog steeds het mediabedrijf was dat de lijnen voor content marekting uitzet, bleek uit meer dan één ingreep. Op SEO-vlak herinneren we ons de introductie van Penguin, maar ook op mediavlak is de voorbereiding van Google Glass, haast letterlijk, een eye-opener. Kwaliteit en diepgang van de content zijn paradepaardjes geworden van Google en het mag dan ook geen verrassing heten dat die strategie voor 2014 intact blijft.

Spot de Hummingbird van Google

Een eerste aandachtspunt voor 2014 heet Hummingbird. Google lanceerde dit nieuwe algoritme (bepaalt hoe de zoekmotor werkt) eerder dit najaar om verbanden, complexe vragen en zelfs conversaties te integreren in het zoekproces. Het gevolg: Google weet dankzij Hummingbird beter waar de lezer-kijker zich bevindt, wat zijn interesses zijn, wat hij graag deelt via Google+, enzovoort. Een eenvoudig voorbeeld: Google oude stijl zocht bij het ingeven van ‘dichtstbijzijnde tankstation’ ook effectief op die twee zoekwoorden. Met Hummingbird vult het dichtstbijzijnd in via echte locatiedata. Google wil te weten komen wat zijn gebruikers ‘echt’ zoeken en dat is belangrijk voor content marketing. Het geeft het uitgangspunt dat content kwalitatiever moet worden concrete invulling. De juiste keywords gebruiken blijft belangrijk, net als het inschakelen van waardevolle links. Maar bottom line wijst Hummingbird de weg naar een meer conversationele manier van content produceren. Gastblogs zijn een voorbeeld, maar ook het gebruik van (eigen) citaten en co-citaten (in nauwe combinatie met een keyword) zijn goede oplossingen.

Neem een standpunt in

Die meer conversationele onderbouw van Google heeft een belangrijk gevolg voor de invalshoek van bedrijfscontent. Consumenten pikken niet langer of eerder onvoldoende in op content die een trend in een sector louter beschrijft (al mag dat dergelijke stukken nooit helemaal uitsluiten, zeker als ze nieuws brengen). Lezers zoeken al evenmin een overview van waar een bedrijf mee bezig. Wat wel aanslaat: sectortrends die uitgediept worden, in een standpunt bijvoorbeeld. Met dit artikel als voorbeeld: leg niet enkel uit dat Google Hummingbird heeft gelanceerd, maar leg ook uit wat dat volgens jou betekent voor de marketer die het leest. Zo produceer je content die substantieel is en die Google in 2014 (nieuwe algoritmes voert het geleidelijk in) meer naar waarde zal schatten. Dit bouwt voort op een van de vaak beschreven trends van 2013: wees een autoriteit en maak geen artikels die louter vulling zijn.

Het Google+ profiel wordt onmisbaar

De extra laag die Google op die reputatie-invalshoek bouwt in 2014 is auteurschap. Dat zal gebeuren in combinatie met Google+. Hoe meer sterke artikels gelinkt zijn aan een Google+ profiel, hoe beter voor de trafiek naar de content die je produceert. Die strategie hangt uiteraard sterk vast aan auteurschap en populariteit op sociale media. De bekende ‘+1’ op Google+ is het afgelopen jaar krachtiger geworden dan de populariteitsindicaties van Facebook. Volgens specialisten zal Google+ waarschijnlijk in 2016 belangrijker worden voor sharing dan Facebook. Om echter zelf actief content te delen en een proces van delen te stimuleren, blijft Twitter zeer aangewezen. Maar algemeen blijft het noodzakelijk om de inspanningen over meerdere platformen te spreiden en last but not least ook de mobiele toegankelijkheid van die platformen te faciliteren. Maar als de vraag opduikt wat we content marketers voor 2014 mogen wensen, dan is het meest voor de hand liggende antwoord in elk geval: een Google+ profiel (voor wie er nog geen heeft uiteraard) en een sterk auteursmerk.












Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...