Instagram en advertenties: kwaliteit als noodzaak

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 05 november 2013 - 2128 Views

2128 Views

Instagram adDe netwerksite Instagram heeft de daad bij het woord gevoegd. Nadat het in oktober al liet verstaan dat het advertenties zou toelaten, volgde vorige week een nieuwe website die de community een blik laat werpen op de allereerste gesponsorde Instagram-posts.

Het nieuws over de stap naar reclame van Instagram was vorige maand geen verrassing. Online deed het gerucht al langer de ronde en begin oktober bevestigde de Facebook-dochter het nieuws. Het betekent concreet dat Instagram tussen de foto’s en video’s van gebruikers reclame zal vertonen. Dat het initiatief geen verrassing is, valt af te leiden uit de cijfers. Instagram heeft een community van 150 miljoen leden die de dienst gratis gebruiken. Het zou gek zijn om het business model niet te oriënteren in een richting die ook inkomsten genereert uit dat enorme bestand. En als Instagram gratis wil blijven, dan is enkel reclame het alternatief als inkomstenbron. Of het zou de data van zijn leden moeten vermarkten, een optie die anno 2013-2014 een stuk risicovoller oogt.

Eerst in Amerika

Toch moeten de Belgische Instagrammers zich nog niet meteen aan reclame verwachten. Het netwerk draait eerst proef in de Verenigde Staten. Instagram preciseerde overigens meteen dat het wil kiezen voor reclame in de vorm van stijlvolle foto’s en video’s. De ‘reclameruis’ voor gebruikers moet zo minimaal mogelijk zijn. Of hoe een nieuw medium toch op zijn minst de ambitie toont om te leren uit de bedreigingen van de klassieke reclamemedia. Als de test in de Verenigde Staten naar wens verloopt, wil Instagram zijn reclamepolitiek mondiaal installeren. De nieuwe website die het vorige week online plaatste, toont dat de nieuwe commerciële politiek zich vooral heeft gericht op een reeks van basispartners. We noteren de namen van Adidas, Ben & Jerry’s, Burberry, General Electric, Lexus, Levi’s, Macy’s, Michael Kors, PayPal en Starwood.

Hoe moet reclame op Instagram?

Het merk dat de primeur kreeg om reclame te maken op Instagram was het modemerk Michael Kors (zie foto). De gesponsorde post toont een luxehorloge te midden van koekjes. De cijfers tonen enthousiasme met meer dan 200.000 likes in de eerste uren. Het label ‘Sponsored’ staat netjes in de bovenhoek. Toch verzamelde Instagram ook negatieve reacties, maar de ervaring met Facebook leert dat het aantal uitstappers laag blijft (in verhouding tot de inkomsten). Bovendien speelt Michael Kors het slim. De advertentie oogt als een gewone post, zonder grote slogans of flikkerlichten. Daardoor wordt de ad haast onvermijdbaar in de tijdlijn. Pas nadat je de foto hebt gezien, zal je merken dat het om een advertentie gaat. Wie op de naam van het merk klikt, komt terecht op de merkpagina van de adverteerder. Instagram doet het voorbereidende werk en kijkt of leden in de doelgroep van de adverteerder horen alvorens hen de advertentie te tonen. Gebruikers kunnen ads echter verbergen, maar dat staat niet gelijk aan een totale opt-out. Daar schuilt meteen ook de grote uitdaging voor Instagram: hou het netjes. Wordt reclame te plat, dan ontstaat een dubbel negatief scenario: de click through rates zakken in elkaar en geïrriteerde gebruikers stappen op. Kwaliteit van de reclamecontent wordt met andere woorden het ijkpunt.

 

Mediaforta is een specialist op vlak van strategie, planning, productie en beheer van digitale content. Contacteer ons voor meer informatie over hoe u sociale media als Instagram in uw content strategie kan integreren.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...

»

Kan scrum je contentprocessen versterken?

Voor ontwikkelaars van software of websites zijn termen als scrum en ...

content hergebruik
»

Hoe kan je content goed hergebruiken?

Snel even een oude blogpost uit de kast halen en online zetten? Neen, ...