Digitale content marketing meten gaat verder dan bereik

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 20 november 2013 - 3067 Views

3067 Views

content marketing meten roiDe impact van een digitale content marketing campagne is zeer goed meetbaar, maar voor veel bedrijven beperkt meten zich tot het in kaart brengen van de consumptie van content. Veel meer is echter mogelijk en ook het meten van de return on investment is geen onoverkomelijk punt.

De denkfout dat content marketing meten gelijkstaat aan het in kaart brengen van het bereik, is een begrijpbare denkfout. Voor de journalistieke producenten van content – kranten, magazines, tv-journaals, enz. – zijn lees- of kijkcijfers de belangrijkste maatstaf. Voor bedrijfscontent liggen de kaarten anders en moet meting verder gaan de consumptie.

Om die stap verder te zetten, kan je als bedrijf investeren in kwaliteitssoftware, om meer complexe variabelen in kaart te brengen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat zonder dergelijke software de analyse zich tot bereikmeting moet beperken. Wel is die consumptie een goed startpunt. Het gaat om eenvoudig interpreteerbare data die aangeven hoeveel mensen jouw content hebben geconsumeerd. Page views (Google Analytics), video views (YouTube Insights), document views (SlideShare, Scribd) of downloads leren een onderneming al heel wat. Maar zoals gezegd: plus est en vous.

Deel-analyse

Te beginnen met een andere usual suspect: de analyse van het deelgedrag van je publiek. Vooral de sociale media hebben delen een nieuwe dimensie bezorgd. Belangrijke marketingdenkers koppelen de ontstane cultuur van delen aan nieuwe mogelijkheden voor bedrijven. Niet alles moet per definitie vermarkt of verkocht worden. Iets geven aan een consument kan evengoed een positief effect hebben op elementen zoals het bedrijfs- of merkimago.

Sharing kan brand awareness en engagement positief beïnvloeden en dus is het waardevol om het te meten als aanvulling op de bereikcijfers. Hoeveel weerklank content krijgt, kom je te weten door de analyse van likes, shares, retweets, +1s, pins, enzovoort, aangevuld met info uit Google Analytics. Ook het tracken van e-mailforwards via de providers is een techniek, net als het werken met inbound links. Met blogging software is het mogelijk om bij te houden hoeveel keer doorgelinkt wordt naar jouw content of hoeveel keer op die links wordt geklikt.

Content marketing meten en sales

De volgende, vaak vergeten, schil van content marketing meting is lead generation. Via deze meting kan je te weten komen hoe fel consumenten geïnteresseerd zijn in de producten of diensten van een bedrijf. De resultaten helpen de database en de verkopers een stuk vooruit. In praktijk gaat het meten van lead generation over het analyseren van contactformulieren op een website, e-mailinschrijvingen, bloginschrijvingen en blog comments. Doorgaans registreren bezoekers zich alvorens te reageren. Zeker voor blogs met veel reacties is het aangewezen om een comment platform in de software in te bouwen.

Last but not least blijft nog te vaak het verband tussen content en sales onbeschreven. Het in kaart brengen van online sales en offline sales is in veel bedrijven een gewoonte, de link leggen met de investering in content is dat veel minder. Bereken om te beginnen de investering in de productie van content (inclusief utilities als huur van lokalen of hosting bijvoorbeeld). Vanaf dan komen gemiddeldes in het systeem: met een gemiddelde conversieratio per lead, de gemiddelde levenslange waarde van een klant en de gemiddelde winstmarge per klant kom je als bedrijf een eind ver om de return en de return on investment te berekenen.

De berekening is geen hogere wiskunde, maar bedrijven die het willen doen moeten één voorwaarde respecteren: bouw de ambitie om de ROI vast te leggen al in bij het uittekenen van de content marketing strategie. Wie er pas na de campagne aan denkt, laat heel wat nuttige data liggen.

 

MF_CTA

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...