De zeven content marketing hoofdzonden

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 14 november 2013 - 1935 Views

1935 Views

content marketing foutenContent marketing heeft de wind in de zeilen. Meer en meer ondernemingen integreren content als cruciaal elementen in hun marketingstrategie. Bovendien helpen ervaring, een aangroeiende aantal cases bij de content marketing specialisten en de wil om te professionaliseren stilaan om het nut van content marketing te onderbouwen. Toch staat populair niet meteen gelijk aan makkelijk. Iedereen heeft content, maar daarom is niet elk bedrijf meteen een content marketing alleskunner. Bovendien krijgt content marketing in elke sector wel een aparte invulling en zijn er specifieke sectoruitdagingen. Content marketing is een métier aan het worden en dat houdt ook in dat het zoals elk métier zijn valkuilen heeft. Een overzicht van de content marketing hoofdzonden.

1. Het verwaarlozen van strategie

Met stip op één genoteerd bij de content marketing hoofdzonden: een eenzijdige focus op productie zonder achterliggende strategie of zonder link naar de totale marketingstrategie. Elke content marketer heeft een plan nodig, dat vastlegt welke content hij wanneer naar welke doelgroep zal verspreiden. Anders vindt zelfs de sterkste content maar heel moeilijk zijn weg en daalt de efficiëntie en de impact op imago en sales. Onderschat dit punt nooit, trek er de nodige tijd voor uit en vind de juiste experten.

2. Content nemen we er snel even bij

De reflex dat content marketing weinig tijd vergt, heeft historische roots. De allereerste eigen kanalen waren blogs en nieuwsbrieven, iets dat bovenop de traditionele kanalenmix kwam. Vandaag zijn de mogelijkheden voor content verspreiding breed en vergen zowel voorbereiding, uitvoering als evaluatie de nodige tijd. Neem dat er niet nog even bij, het is arbeidsintensiever dan het lijkt voor veel met content marketing startende bedrijven.

3. Eén product voor alle kanalen

Uit de verbreding van het aantal mogelijke kanalen, is nog een zonde ontstaan. De zonde die gelooft dat één content uiting meteen op alle kanalen past. Mobile maakt vandaag vaak pijnlijk duidelijk dat dit bijvoorbeeld voor websites niet opgaat, maar het gaat verder dan dat. Wat je op een blog schrijft, moet je aangepast brengen in een digitaal magazine en tegelijk moet je goed nadenken over de teaser op Twitter.

4. Haastwerk

Een printmagazine maken is een traag proces van schrijven, nakijken, vormgeven, drukken en verspreiden. Voor digitale content zijn de lijntjes korter en de verleiding groter om haastwerk af te leveren én te publiceren. Denk niet dat je daar mee weg komt. Het heeft een impact op het imago en de motoren van Google nemen kwaliteit als een criterium.

5. Geen systematiek

Content moet systematisch werken. Dat gaat zowel op voor het publicatieritme in elk gekozen kanaal als voor het achterliggende proces. Zorg voor vaste verantwoordelijken en duidelijke processen. Dat zal zich snel laten voelen in de content uitingen en de weg plaveien voor een trouw publiek.

6. Geïsoleerd produceren

Door de forse toename aan digitale content is de verleiding groot om iets te maken en het daarna snel te vergeten. Zorg voor een natraject: breng de betrokkenen samen, evalueer de interactie en de impact, kijk of de targets gehaald werden en stel bij waar nodig.

7. Niet meten

Dat laatste kan enkel als je ook effectief resultaten in handen hebt. Content marketing metrics is geen vies begrip en al helemaal niet voor techneuten. Ga na wat je bereik was, hoeveel gedeeld werd en of het je verkoop ten goede kwam.

 

 

MF_CTA

 

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...