Joe Pulizzi publiceert ‘Epic Content Marketing’

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 02 oktober 2013 - 1813 Views

1813 Views

Joe PulizziEind september verscheen Epic Content Marketing, het nieuwe boek van Joe Pulizzi. Pulizzi is zowat de godfather van de content marketing en niet enkel omdat zijn naam Italiaans klinkt. Hij is de oprichter van het Content Marketing Institute en organiseert ook het leidende internationale evenement (Content Marketing World).In Epic Content Marketing focust Pulizzi op de kwaliteit van content. Een voorproefje.

Voor Epic Content Marketing vertrekt Joe Pulizzi vanuit één van de basisprincipes van content productie en strategie: maak geen content voor jezelf, maar creëer content in functie van de behoeften van je doelgroep. In het ideale scenario dat zich daarna afspeelt, bewijst een onderneming haar klanten of prospecten een dienst met kwalitatieve content. Dat resulteert in het nodige engagement aan klantenzijde en in het realiseren van objectieven (informatie, imago, sales,…) aan bedrijfszijde. In essentie gaat Pulizzi in zijn nieuwe boek in op een van de grote voorwaarden om dat proces te laten slagen: de kwaliteit. Content moet zijn publiek ‘in vervoering’ brengen. Maar hoe kom je tot die ‘epic’ content? Pulizzi schuift zes principes naar voor.

De zes principes van Joe Pulizzi

 

1. Beantwoord een behoefte

Content zal nuttig zijn of niet zijn. Nuttig betekent in deze context in de eerste plaats nuttig in het leven van degene voor wie de informatie is bestemd. Behoefte is de eerste drijfveer bij het uitwerken van goede content, maar doe dat niet blind. Denk steeds aan de link tussen die behoefte en de eigen producten of diensten. Dit hangt ook samen met de invalshoek van de andere marketinguitingen. Mikken die op emotie, dan is het geen slecht plan om dat mee te nemen in de strategische reflectie bij het opstellen van een content strategie.

2. Houd een consistent niveau aan

Consistentie is belangrijk in termen van kwaliteit en distributie. Zorg ervoor dat mensen weten wat ze van jouw bedrijf op vlak van content mogen verwachten. Dat klinkt evident, maar is voor heel veel bedrijven niet altijd vol te houden. Het niveau van de kwaliteit kan onder druk komen omdat een bedrijf onvoldoende invalshoeken blijft vinden om eigen nieuwswaardige content te maken. Dat het ritme gaat stokken, kan daarvan een logische uitloper zijn (maar ook andere redenen hebben).

3. Vind een eigen stem

Met zijn derde advies verlaat Pulizzi het pad van de basisvoorwaarden en klopt hij op de deur van storytelling. Hij raadt bedrijven aan om een eigen originele ‘stem’ te vinden. Een bedrijf is geen journalist, mag gekleurd praten en kan van daaruit een sterke eigenheid opbouwen. Laat die kans niet liggen, maar blijf vooral jezelf, klinkt het advies.

4. Mijd de visie niet

Daaraan kleeft Pulizzi een tweede duidelijk advies: een bedrijf dat met een eigen stem spreekt, hoeft niet objectief te zijn. Durf een kant te kiezen, durf een stelling in te nemen en doe dat onderbouwd. Meningen trekken meningen aan, bedrijven vinden hun plaats in een debat en klanten kiezen graag voor bedrijven die duidelijk maken waar ze voor staan.

5. De val: platte promo

Wie advies drie en vier (en eigenlijk ook advies nummer één) niet in de wind slaat, vermijdt meteen de val waarvoor Pulizzi waarschuwt: schaamteloze zelfpromotie. Hoe meer een bedrijf naar de eigen navel staart bij content productie, hoe lager de sharing statistieken. Content die platte promotie mijdt en vooral aan de consument denkt, heeft de meeste kans op slagen.

6. Great content travels

Net als de eerste vijf principes voor epische stortytelling is het slotadvies van Pulizzi niet verrassend, maar wel ambitieus voor veel ondernemingen. Ga enkel voor de hele goede content. Good is the enemy of great, om het kernachtig te zeggen. Enkel wie gaat voor het etiket ‘epic’ zal volgers opbouwen en zijn content doelen realiseren. Pulizzi roept dan wel op om de objectiviteitscriteria die eigen zijn aan journalistiek aan kant te schuiven, maar de basisinsteek van journalistiek voor content productie blijft overeind: only great content travels.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...

»

Kan scrum je contentprocessen versterken?

Voor ontwikkelaars van software of websites zijn termen als scrum en ...