Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

De content strateeg – Wie is wie in content marketing?

profiel content strateegHet traject van een content marketing campagne is zonder twijfel veelzijdig: het is gebouwd op strategisch inzicht, op productievaardigheden, maar ook op selectie, analyse en meting van de resultaten. Binnen content marketing kunnen we navenant enkele grote ‘profielen’ onderscheiden. In kleine ondernemingen incorporeert één marketer vaak al deze profielen, terwijl grotere bedrijven het takenpakket sneller opsplitsen, afhankelijk van hun focus op content marketing. De komende weken stellen we de belangrijkste profielen één voor één voor. Vandaag: de content strateeg, ook wel de spin in het web van content marketing.

De rol van de content strateeg binnen content marketing en zelfs binnen de hele marketingdivisie is uiterst cruciaal. Specialisten pleiten ervoor om de content strategie onder te brengen bij een van de eindverantwoordelijken voor content marketing. In veel ondernemingen brengt dat de content strategie in de boardroom en dat is niet onbelangrijk. De taak van de content strateeg is breed. Hij of zij moet zorgen voor een strategie die niet enkel overeenstemt met de andere marketinguitingen, hij moet er ook over waken dat de strategie over het hele bedrijf ingang vindt. Een voorbeeld: bepaalt de strategie van een telecombedrijf dat voortaan snel en direct met klanten zal worden geconverseerd via Twitter, dan heeft dat onvermijdelijk gevolgen voor de strategie van de callcenters. Maar de content strateeg houdt zich niet enkel met praktische zaken bezig. In de eerste plaats moet hij of zij vat krijgen op het ‘grote verhaal’. Waar staat een bedrijf voor en hoe vertalen we dat door in de storytelling? Dat inzicht koppelt de content strateeg aan de kennis over de doelgroep en aan de organisatorische invulling die aangeeft hoe de content zal worden geproduceerd. Dat brengt meteen ook een plan met zich mee dat duidelijk maakt welke kanalen prioriteit krijgen.

De content strateeg heeft journalistieke reflexen

Wie de voorgaande paragraaf ontleedt, zal merken dat content strategie nauw aansluit bij de filosofie achter het maken van goede nieuwsstukken. Je brengt een verhaal en start vanuit de vijf grote basisvragen: wie-wat-wanneer-waar-waarom? Journalisten en content strategen denken op dezelfde manier en dat is goed, want goede content marketing brengt waardevolle informatie die engagement met de doelgroep genereert. Enkel het finale doel verschilt: de journalist wil nieuws brengen waardoor de krant of het tijdschrift verkoopt, de content strateeg wil dat mensen zich door de content met een merk associëren wat finaal uitmondt in meer sales (van het kernproduct van dat merk) of in een beter imago. De journalistieke affiniteit is ook de grote jongens niet ontgaan: bij HubSpot of Qualcomm werken ex-journalisten als content strateeg.

Toch geen producent

Ondanks de link naar journalistiek denken, is het wel zo dat content strategen zeker in grotere ondernemingen vaak geen letter op papier zetten. Ze zijn in wezen geen producenten van content en maken dus geen video’s of schrijven geen teksten. Al kunnen ze het doorgaans wel, wat er voor zorgt dat in kleinere bedrijven strategen vaak ook produceren. En op de keper beschouwd is dat een goede zaak: een strateeg die – al is het maar af en toe – ook produceert, behoudt meer voeling met het eindresultaat en vaak zit creëren sterk in de aard van het beestje. Sluit strategen dus niet op in hun hokje. Hoe vrijer de strateeg kan werken en testen, hoe meer dat de content strategie ten goede zal komen. Waarop wordt de strateeg geëvalueerd: op de juiste mechaniek in zijn strategisch plan en op de metrics die dat bewijzen, eerder dan op de pure sales- of imagovariabelen.

 

Mediaforta is een specialist op vlak van strategie, planning, productie en beheer van digitale content. Contacteer ons voor meer informatie over hoe u de content strategie van uw bedrijf concreet vorm kan geven.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.