Augmented reality in de praktijk

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 29 oktober 2013 - 2643 Views

2643 Views

tina world of wawEerder had we het op deze blog al op de mogelijkheden van augmented reality in het kader van deze gehypete bril. Hoe een content marketer het vandaag al concreet kan toepassen om de beleving van zijn ‘traditionele’ media te verbeteren, is echter nog een open vraag. Een interessante toepassing van print (een kinderboek!) in combinatie met augmented reality toont alvast de weg.

Met het oog op de Boekenbeurs heeft de Vlaamse augmented reality studio World of Waw een interessant project afgerond. Het realiseerde het eerste augmented reality fictieboek. Het kinderboek ‘Rudy De Ruimtevaarder‘ is een traditioneel prentenboek met een futuristisch extraatje. Als je de pagina’s scant met je smartphone of tablet, komen de hoofdpersonages tot leven in 3D op je boek. De lezertjes spelen verstoppertje met Rudy, zingen en dansen met Karel de Cavia en knutselen zelf een ruimtepak in elkaar. Zo verandert een papieren publicatie in een multimediaal avontuur.

Augmented reality vergt voorbereiding

Dat augmented reality een concrete toepassing krijgt in een kinderboek lijkt misschien ver van het marketersbed, maar is geen verrassing. Kinderen zijn native gebruikers van smartphones of tablets en zo’n toepassing geeft een nieuwe technologie meteen een educatieve inslag. Bovendien is het gebruik niet echt moeilijk. Je downloadt de gratis app, scant de pagina’s en binnen een fractie van een seconde staan Rudy en Karel naar je te zwaaien. De 3D animaties worden toegevoegd aan het camerabeeld van je tablet en worden zo als het ware een deel van je leven. Tegelijk ondersteunen ze de content (zo leert Karel de Cavia een liedje aan Rudy, dat hem de weg wijst naar zijn planeet). De ontwikkelaars maakt trouwens hun huiswerk inhoudelijk naar behoren. “Het verhaal van Rudy de Ruimtevaarder gaat over sterven, troost en overeenkomen met je zusje of broertje”, vertelt bedenkster Tina Stroobandt (foto) “We gingen te rade bij de opvoedingswinkel om het verhaal vorm te geven. Zo kunnen kinderen ongemerkt iets opsteken uit het boek. Maar vanzelfsprekend investeerden we het meeste tijd in de beleving zelf.”

Ook voor content marketing

Voor content marketers die de komende jaren met augmented reality aan de slag willen, houdt dit pioniersverhaal alvast enkele reminders in. Eén: het kan. Een traditioneel printmedium kan je inhoudelijk verrijken met augmented reality. Het gevaar schuilt in het maken van een hebbeding, een gadget, maar wie het goed aanpakt kan zijn content verrijken. Denk maar aan het concretiseren van gerealiseerde projecten, of het tastbaarder maken van verhalen die voor veel bedrijven op papier of bij klassieke online video te abstract blijven. Twee: ga niet over één nacht ijs of je verzandt precies in het maken van niet meer dan een kersje op de taart. World of Waw stapte naar een opvoedingswinkel om zijn verhaal te onderbouwen. Bedrijven zullen ongetwijfeld heel wat kennis over hun eigen verhaal in huis hebben, maar voor wie met deze nieuwe contentvorm aan de slag gaat, zal externe input geen overbodige luxe vormen. Rest de vraag: hoe echt is Rudy in dit boek. De makers vertellen over een test. “Vanzelfsprekend was het de bedoeling dat de kinderen door de tablet of smartphone rondkijken en Rudy aantikken op het scherm zodra ze hem gevonden hebben. Maar dat deden ze niet. De kinderen (tussen 3 en 6) legden hun toestel weg en gingen zonder scherm op zoek in de kamer. Voor hen bevond Rudy zich dus echt in de kamer. Dat was een fantastisch moment. Misschien wel het allerbeste sinds de opstart van dit project.” Dat project is trouwens nog niet af. Via de facebookpagina kan je zelf nog input leveren bij de verdere verfijning van de illustraties en animaties. In april ligt het eindresultaat in de boekenwinkel.

Mediaforta is een specialist op vlak van strategie, planning, productie en beheer van digitale content. Contacteer ons voor meer informatie over hoe u nieuwe technieken als augmented reality in uw content strategie kan integreren.

 

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...