Gezichten verhandelen: Facebook zet de contentstap te ver

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 04 september 2013 - 2063 Views

2063 Views

Facebook gezichtsherkenningFacebook komt met nieuwe gebruiksvoorwaaden en die zijn voer voor discussie. In de concepttekst, waarvan echter wordt verwacht dat hij snel realiteit wordt, staat onder andere te lezen dat het bedrijf van Mark Zuckerberg de profielfoto’s van zijn gebruikers gaat vermarkten. Dat klinkt relatief onschuldig, maar critici wijzen op risico’s die ook voor content marketers kunnen tellen.

In praktijk wil Facebook de gebruikersfoto’s opnemen in een centrale databank. Dat klinkt zoals gezegd niet echt wereldschokkend, maar het zijn vooral de mogelijkheden die deze database biedt, die de wenkbrauwen fronsen. Facebook neemt dit initiatief immers niet omdat het houdt van een kast die netjes op orde staat. Adverteerders zullen de database met behulp van gezichtsherkenningstechnologie kunnen doorzoeken. Volgens Facebook zullen gebruikers door de database net meer controle krijgen over wat met hun persoonlijke content gebeurt. Ze blijven namelijk beter op de hoogte van alle foto’s waarop ze staan afgebeeld.

Geen vuiltje aan de Facebook lucht?

Kan kloppen, maar het is uiteraard slechts one side of the story. Als adverteerders de database kunnen doorzoeken, dan is dat omdat ze met de content die ze erin vinden hun reclame gerichter kunnen maken. Adverteerders gebruiken persoonlijke content om de inhoud van hun reclame doelgerichter te maken en veel Facebookgebruikers vinden dat geen prettige gedachte. Op zich is de ingreep van Facebook echter een verhaal waar momenteel niets fout aan lijkt. Adverteerders willen reclame maken die beter aansluit op wat consumenten willen zien, Facebook opent daartoe de deur, consumenten kunnen betere reclame verwachten en als ze die manier van werken niet leuk vinden, kunnen ze in de privacy-instellingen weigeren om getagd te worden.

Asociale media

Case closed, de vrije wereld blijft overeind, of toch niet? Want plots brengt Bruno Segers wel heel wat nuance en diepgang in het debat. Segers is ex-CEO van Real Dolmen en sinds dit jaar hard aan het werk om de start-up IrisPact op de kaart te zetten. IrisPact biedt vooral voor mobiele dragers zoals smartphones en tablets een platform voor beveiligde contracten op het internet. Segers publiceerde onlangs zijn Last Post op Facebook en legt hier en hier uit waarom. In wezen roept Segers op tot een debat dat nauw aansluit bij de beginselen van content marketing. Laat ons nadenken over welke content we voor marketingdoeleinden gebruiken, welke data en gegevens we ter beschikking stellen van de markt en vooral: welke niet. Dat surfgedrag (denk maar aan het e-shoppen) gebruikt wordt voor gerichte advertenties is gemeengoed. Dat content van sociale media helpen om een consument beter te begrijpen, voelt ook nog vrij natuurlijk aan. Segers wijst vooral op de ‘fysieke’ grens die wordt overschreden: Facebook casht met deze nieuwe voorwaarden door iets te vermarkten dat in wezen fysieke eigendom is: een gezicht of bij uitbreiding de iris die elk individu uniek maakt.

Duidelijke grenzen

De brug is snel gelegd: wie fysieke eigendom verhandelt, maakt zich tot een (digitale) mensenhandelaar. Stevig geponeerd, maar misschien wel nodig om dit debat in gang te krijgen. Een debat waarbij content marketers niet langs de zijlijn mogen blijven staan. Ook zij hebben belang bij een duidelijke grens om hun doel – de consument overtuigen met kwalitatieve inhoudelijke meerwaarde – respectabel te houden. Je kan je publiek als merk dan wel boeiende content voorschotelen, als de content consument het gevoel krijgt dat het merk erna met een stukje van hemzelf aan de haal gaat, wordt de goedbedoelde contentinspanning waardeloos.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...