Google Penguin: de liefdesverklaring aan content marketing

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 06 augustus 2013 - 3721 Views

3721 Views

Google Penguin vs content marketingMet de lancering van Penguin heeft Google sinds midden vorig jaar SEO in een nieuwe dimensie geduwd. Sites die dachten aan SEO te doen door comment spam in te zetten, netwerken met eigen sites op te zetten of massaal betaalde links in te zetten zien hun strategie sindsdien stevig gedwarsboomd. Nieuwe updates van Google Penguin verscherpen de ambitie op dat vlak, maar lezen net zo goed als een expliciete lofbetuiging aan het adres van content marketing.

Google Penguin, dat in april 2012 het daglicht zag, heet een voorbeeld te zijn van machine learning. Om minder fraaie manipulatie van search results schaakmat te zetten, gaat Google sindsdien automatisch op zoek in haar data naar patronen van spam. Een zelflerend systeem verving de handmatige controle van onnatuurlijke links. Penguin leert bij van zodra nieuwe trucs ontstaan en zet meteen een bestraffingsmechanisme in gang. In het strafboek staan technieken als het waardeloos maken van links, maar ook het toekennen van een lage score voor een hele website. Google stuurt actief boodschappen naar de uitgevers van websites om op een teveel aan onnatuurlijke links te wijzen. Maar het effect van Penguin is ook voelbaar in de zoekresultaten. Sites die zonder veel aanpassingen in het voorbije half jaar topposities zag afkalven, mogen in de richting van Penguin denken.

Google Penguin vertrouwt en wantrouwt

Een tip: wie via de boodschappen in de Webaster Tool van Google merkt dat Penguin links als onnatuurlijk kwalificeert, blijft maar beter met de handen af van die links. De links natuurlijk proberen te maken, is geen goed plan. Google zal het sleutelen aan links des te meer zien als een teken dat de link niet echt natuurlijk is. Wel kan je een ‘reconsideration request’ indienen of gewoon via nieuwe links trachten de oude search posities te heroveren. Weet echter dat het met Penguins machine learning moeilijk is geworden om trucs op te zetten om Google te bespelen. Links vanaf andere sites blijven een zeer cruciaal element voor SEO, maar Google is beter geworden in het herkennen van de intentie waarmee een link is gelegd. De invalshoek is duidelijk: enkel links waarvan Google gelooft dat de auteur zijn lezers op waardevolle content wil wijzen, genieten het vertrouwen van de pinguïn.

Oproep tot symbiose

Googles investeringen in Penguin lezen als een expliciete liefdesbrief aan content marketing. Bottom line is Penguin een systeem dat ervoor kan zorgen dat de consument betere content op zijn bord krijgt. Merken met een natuurlijke content strategie zullen dankzij Penguin gaandeweg nu al hoger ranken dan merken die op minder natuurlijke wijze de zoekresultaten manipuleren. Het duwtje in de rug dat content marketing van Penguin krijgt, mag echter niet geïnterpreteerd worden als een motie van wantrouwen voor SEO. Zie het eerder als een oproep tot de correcte samenwerking tussen beide disciplines. Content strategie als bovenbouw, SEO als onderbouw met bijvoorbeeld een strategie van sterke navigatie. Een gebruiker die een recept vindt op de site van een retailer kan met een goede navigatiestrategie vervolgens alle ingrediënten of toebehoren zoeken, gekruid met een bezoek aan een gerelateerd topic op het kookforum van de retailer.

Objectief algoritme versus subjectieve kwaliteit

De verschuiving van focus die Google heeft doorgevoerd, van kwantiteit in links naar kwaliteit, kan voor de ontwikkeling van content marketing als discipline wel eens van cruciaal belang worden. De zoekmotor steekt bovendien zijn nek uit, want het risico op kritiek is niet denkbeeldig. Google is een blijft een algoritme dat zich nu engageert om vanuit de objectiviteit van het algoritme de kwaliteit van links (vaak subjectief getint) te beoordelen. Of dat foutloos kan, is maar zeer de vraag, al zou het niet de eerste (en wellicht ook niet de laatste) straffe stoot van Google zijn.

 

Mediaforta is een specialist op vlak van strategie, planning, productie en beheer van digitale content. Contacteer ons voor meer informatie over de interessante relatie tussen content marketing en search engine optimalisatie (SEO).

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...