Digital Content Marketing Congress preview: Steven Van Belleghem

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 14 augustus 2013 - 2624 Views

2624 Views

Steven Van BelleghemVan 7 tot 11 oktober organiseert Mediaforta het eerste Digital Content Marketing Congress. Tijdens dit congres kan je vanuit je luie zetel tijdens de middagbreak, een reeks sprekers volgen die via streaming hun ervaringen inzake digitale content marketing delen. Op Mediafortablog stellen we de sprekers voor en succesauteur Steven Van Belleghem mag als eerste een tipje van de sluier lichten.

Steven Van Belleghem heeft nauwelijks een introductie nodig. Hij geldt als een van de ‘thought leaders’ in Europa op vlak van social media, conversatiestrategie en digital marketing. Hij maakte naam als professor aan de Vlerick Business School en als drijvende kracht bij het onderzoeksbureau InSites Consulting. Maar bovenal schreef hij met The Conversation Manager en The Conversation Company twee van de meest gelezen marketingboeken van de afgelopen jaren. Van The Conversation Manager gingen 25.000 stuks over de toonbank, The Conversation Company verkocht in nauwelijks een half jaar al meteen 10.000 exemplaren. Daarnaast is Steven Van Belleghem een gewaardeerd spreker op congressen en seminaries. Sinds kort runt hij zijn eigen inspiratie- en coachingbedrijf, B-Conversational, waarmee hij bedrijven helpt om uit te groeien tot Conversation Companies.

Owned media

Begin dit jaar deelde Steven reeds zijn Marketing 2020-presentatie, maar voor het Digital Content Marketing Congress gaat hij specifiek in op ‘The art of selling without selling’. “De huidige aanpak van content marketing is vaak nog te vrijblijvend met te weinig impact op de organisatie”, legt Steven Van Belleghem uit. “Ik zal tijdens het congres uitleggen waarom een product met een verhaal errond veel waarde heeft. De metafoor die ik gebruik is die van ‘selling without selling’. Content marketing moet een sales objectief hebben zonder dat het te ‘pushy’ moet zijn. Momenteel is het echter vaak vissen met een vislijn zonder haak eraan. De vissen zien de lijn in de rivier, zeggen ‘I like it’ en zwemmen door naar de volgende lijn.” Naast het belang van sociale media en Facebook in het bijzonder gelooft Van Belleghem sterk in het groeiend belang van de eigen platformen. “In content marketing moet je veel meer vanuit die eigen platformen denken met de sociale netwerken als traffic drivers naar de eigen omgeving. In die eigen omgeving blijft content namelijk veel langer bestaan, terwijl een tweet na een uur niet meer te zien is op Twitter. Bovendien heb je op de eigen platformen meer mogelijkheden in de richting van datacollectie en om de search te optimaliseren. Daardoor kunnen mensen ook in een pre-sales proces, voor ze je onderneming kennen, bij je terechtkomen. Wie puur op sociale netwerken werkt, mikt per definitie op mensen die je wel al kennen.”

Selling without selling

Vanuit zijn overtuiging dat content marketing een sales objectief behoeft, doet Van Belleghem alvast een oproep: “Laat ons dit niet meer content marketing noemen, maar selling without selling. Tijdens de presentatie zal ik de link naar sales leggen zonder er een al te technisch verhaal van te maken. Ik verwijs naar voorbeelden als Kraft, dat sterk inzet op eigen content rond koken. Hun nieuwe site is een kookportal in plaats van een productsite. Een jaar geleden was dat wel zo, terwijl alle kookcontent op Facebook stond zonder verder gevolg. Dat hebben ze omgedraaid.” De auteur wijst op de gevolgen voor productie, zoals het werken met visuals en op het stijgend belang voor online video. “Kijk maar naar het stijgend belang van Vine. Het netwerk heeft gezorgd voor meer video’s van 6 à 7 seconden. Die korte video’s zullen aan belang blijven winnen. Vine wordt op dit moment al meer gedeeld op Twitter dan Instagram.”

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...