Netflix en de noodzaak van een inbound tv-model

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 20 juni 2013 - 3004 Views

3004 Views

Netflix televisieHet gonst al enkele weken van de geruchten over de komst van Netflix naar België. De succesvolle streamingdienst heet een mogelijke bedreiging te zijn voor de traditionele spelers in de televisiewereld. Het debat over het doorspoelen van reclame plaatste al eerder vraagtekens bij het huidige business model van tv-reclame. De mogelijke komst van een speler als Netflix illustreert opnieuw waarom inbound denken cruciaal zal zijn in het toekomstige business model van televisie.

Netflix is op dit moment nog een relatief onbekend fenomeen in ons land. Het is een Amerikaans internetbedrijf dat zijn abonnees voor 8 dollar per maand toegang verleent tot een schat aan films en series. Klanten kunnen die bekijken op het scherm van hun keuze: pc, tablet, flatscreen met internetaansluiting, Apple TV, Xbox, noem maar op. In mei ging het gerucht dat Netflix aasde op een introductie op de Belgische markt. De aanleiding voor die speculatie was de aankondiging op de site van Netflix dat het Nederlandstalige en Franstalige vertalers zocht. Dat leidde tot het vermoeden dat het zijn diensten op de Nederlandse en Franse markt wil aanbieden, maar het lijkt gek dat bij zo’n oefening België buiten schot zou blijven. Intussen volgde de bevestiging van de start in Nederland, maar zonder meer. Over de prijs, de toestellen en de aanwezigheid van lokale content is niets bekend.

On-demand concurrentie

We moeten de berichtgeving over Netflix dus nog met een korrel zout nemen, maar dat zo’n dienst ooit zijn intrede zal doen, is zeer waarschijnlijk. Het is enkel de vraag wanneer het zal gebeuren. De believers zien in Netflix de dageraad van een nieuw business model voor tv. Het goedkope en brede aanbod van de Amerikanen zou volgens hen geen kind hebben aan wat Telenet en Belgacom op hun platformen aanbieden. Bovendien kan de klant de series en films van Netflix bekijken waar en wanneer hij wil. Dat het mogelijk is om zo flexibel tv te kijken, hoeft echter nog niet te betekenen dat de huidige tv-kijker daar ook echt behoefte aan heeft. Dat is nog geen uitgemaakte zaak. De bedenking over de consumentenbehoefte geeft al aan dat Netflix in de eerste plaats een concurrent kan worden voor de bestaande on-demand diensten. Gaan mensen er ook minder lineair tv door kijken? Mogelijks wel, denk maar aan populaire buitenlandse reeksen die eerder op de Belgische schermen zullen komen. Als de Belgische zenders die reeksen later toch willen uitzenden zal de waarde van de advertentieruimte onvermijdelijk lager liggen. Zo wordt aan elke poot van het model gezaagd: het doorspoelen van reclame maakt de Vlaamse content in reclametermen minder waard, diensten als Netflix verlagen de reclamewaarde van de buitenlandse content.

Netflix als stimulans voor een inbound reflex

Aan tafel gaan zitten met Netflix kan misschien tot interessante constructies leiden, maar voorlopig maken de omroepen maar beter werk van een snelle switch in hun business benadering. Daarin moet de consumentenreflex een elementaire plaats krijgen. Het is dan wel noodzakelijk om hard na te denken over de organisatie van de tv-keten, maar tegelijk kan je als moderne omroep niet voorbij aan de vaststelling dat almaar meer kijkers zelf de content willen zoeken die ze willen bekijken. Platformen als Steevie zijn daar alvast een antwoord op. Op vlak van reclame zie je echter dat een YouTube-kanaal van een tv-zender zich vandaag nog steeds bedient van vooral klassieke pre-roll spots (al dan niet na enkele seconden wegklikbaar). Terechte keuze, want dat is de zachtste overgang, maar om volledig in te spelen op de tendens naar inbound marketing zal meer diepgang nodig zijn. Gecommercialiseerde content platformen in de nieuwe digitale omgeving zullen een must worden. Een tikje vergelijkbaar met wat sommige merken vandaag al heel goed doen op het internet, maar dan doorvertaald naar de huiskamer en in de context van ons Vlaamse tv-ecosysteem. Een uitdaging, maar zoals al eerder aangehaald hebben onze commerciële tv-regies zeker het talent in huis om die stap te zetten. Netflix kan de overtuiging van de noodzaak van inbound denken alleen maar vooruit helpen.

 

Mediaforta is een specialist op vlak van strategie, planning, productie en beheer van digitale content. Contacteer ons voor meer informatie over inbound marketing en over de kansen die digitale platformen bieden.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...