Tumblr cases: internationale glorie

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 10 mei 2013 - 2756 Views

2756 Views

Tumblr account van de NBAVorige maand legden we hier uit hoe en waarom je als bedrijf Tumblr in de content marketing strategie kan integreren. Het quick blogging platform heeft uitstekende troeven voor bedrijven die inhoudelijk gevarieerde content willen verspreiden en internationaal zijn ook uitstekende voorbeelden te vinden. In België is dat veel minder het geval.

Wie even de tijd neemt om op pad te gaan doorheen Tumblr vindt onder de grote internationale merken heel wat mooie sites. Bij de ene zijn de posts al meer geïntegreerd binnen een duidelijke content marketing strategie dan bij de andere, maar veel multinationale bedrijven en organisaties hebben duidelijk begrepen dat het quick blogging platformen deuren opent om aan storytelling te doen. We selecteerden vijf mooie voorbeelden uit uiteenlopende hoeken.

1. Coca-Cola

Tumblr account van Coca-ColaNiet verrassend is opnieuw Coca-Cola mondiaal een van de voortrekkers. Het spreekt met zijn Tumblr-account vooral tieners aan en het legt daarbij het accent op grafisch materiaal. Ook het evenwicht tussen originele content en ‘reblogged content’ valt op. Een succes op vlak van engagement zijn de geanimeerde GIF-beelden op de site. De originele content vullen ze aan met veel curated content (beelden ook vooral) van andere Tumblr-gebruikers. Nog opvallend is dat niet alle content het merk Coca-Cola draagt, wat bewijst dat het merk inziet dat Tumblr marketing meer is dan een pushkanaal.

2. Newsweek

Tumblr account van NewsweekOok klassieke media vinden hun weg naar Tumblr en vooral het nieuwsmagazine Newsweek bewijst dat je als printmedium op internet je eigen content als marketingmiddel kan inzetten en tegelijk op een originele manier het Tumblr-publiek kan bereiken. Het ontwikkelde een meer informele, soms grappige, Tumblr-pagina waar het content kwijt kan en een publiek kan bekoren zonder de dure kwaliteitsjournalistiek van het magazine op de straatstenen te gooien.

3. Disney Pixar

Tumblr account van Disney PixarIn de entertainment business is de Tumblr-site van (Disney) Pixar een van de lichtende voorbeelden. In de posts verwerkt Pixar online video en foto’s uit films, maar ook handgetekende schetsen of getuigenissen van mensen die meewerkten aan Pixar-films. Fans krijgen een duidelijk beeld van hoe Pixar werkt en films maakt. Dit merk weet wat de doelgroep wil en heeft op Tumblr een uitstekende context gebouwd voor die content.

4. Artsen zonder Grenzen

Tumblr account van AZGEen ngo die het goed doet op Tumblr is Artsen zonder Grenzen. Docter without Borders is een Tumblr-account die een sterke textuele basis heeft, maar zeker ook foto’s inschakelt om de humanitaire boodschap over te brengen. Het oogt een beetje als een magazine (twee kolomopbouw) waarin verhalen worden gebracht van missies in probleemregio’s. De meeste posts linken naar langere verslagen op de officiële site, maar de combinatie van korte content en foto’s op Tumblr is goed bedacht.

5. NBA

Tumblr account van de NBAHet laatste voorbeeld toont hoe een traditioneel broadcast (sportrechten!) gedreven business fraaie content kan verspreiden op Tumblr. De NBA liet zijn oog vallen op Tumblr voor de creatie van een weergaloze fotoblog met beelden van spelers en spektakel op en naast het basketbalveld. Deze Tumblr-pagina slaagt er zonder veel tekst of video in om soms zelfs persoonlijke kantjes van grote sterren in beeld te brengen.

Tumblr in België? Onbekend en onbemind?

Het aantal Belgische succesverhalen van bedrijven die op een originele manier hun content via Tumblr verspreiden is relatief beperkt. De klassieke media hebben slechts zelden een Tumblr-account (Humo heeft er één, maar onderhoudt die nauwelijks), in de bedrijfswereld is het nog moeilijker om voorbeelden te vinden. Toyota België doet een verdienstelijke poging, maar spraakmakende voorbeelden, die tonen hoe Tumblr de content marketing strategie kan uitvoeren, telt België amper.

Wat denk jij? Gebruik jij Tumblr for business doeleinden of ken je andere Belgische bedrijven die Tumblr met succes inschakelen? Aarzel niet er ons erover te vertellen in de commentaren hieronder.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...