Tumblr cases: internationale glorie

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 10 mei 2013 - 2117 Views

2117 Views

Tumblr account van de NBAVorige maand legden we hier uit hoe en waarom je als bedrijf Tumblr in de content marketing strategie kan integreren. Het quick blogging platform heeft uitstekende troeven voor bedrijven die inhoudelijk gevarieerde content willen verspreiden en internationaal zijn ook uitstekende voorbeelden te vinden. In België is dat veel minder het geval.

Wie even de tijd neemt om op pad te gaan doorheen Tumblr vindt onder de grote internationale merken heel wat mooie sites. Bij de ene zijn de posts al meer geïntegreerd binnen een duidelijke content marketing strategie dan bij de andere, maar veel multinationale bedrijven en organisaties hebben duidelijk begrepen dat het quick blogging platformen deuren opent om aan storytelling te doen. We selecteerden vijf mooie voorbeelden uit uiteenlopende hoeken.

1. Coca-Cola

Tumblr account van Coca-ColaNiet verrassend is opnieuw Coca-Cola mondiaal een van de voortrekkers. Het spreekt met zijn Tumblr-account vooral tieners aan en het legt daarbij het accent op grafisch materiaal. Ook het evenwicht tussen originele content en ‘reblogged content’ valt op. Een succes op vlak van engagement zijn de geanimeerde GIF-beelden op de site. De originele content vullen ze aan met veel curated content (beelden ook vooral) van andere Tumblr-gebruikers. Nog opvallend is dat niet alle content het merk Coca-Cola draagt, wat bewijst dat het merk inziet dat Tumblr marketing meer is dan een pushkanaal.

2. Newsweek

Tumblr account van NewsweekOok klassieke media vinden hun weg naar Tumblr en vooral het nieuwsmagazine Newsweek bewijst dat je als printmedium op internet je eigen content als marketingmiddel kan inzetten en tegelijk op een originele manier het Tumblr-publiek kan bereiken. Het ontwikkelde een meer informele, soms grappige, Tumblr-pagina waar het content kwijt kan en een publiek kan bekoren zonder de dure kwaliteitsjournalistiek van het magazine op de straatstenen te gooien.

3. Disney Pixar

Tumblr account van Disney PixarIn de entertainment business is de Tumblr-site van (Disney) Pixar een van de lichtende voorbeelden. In de posts verwerkt Pixar online video en foto’s uit films, maar ook handgetekende schetsen of getuigenissen van mensen die meewerkten aan Pixar-films. Fans krijgen een duidelijk beeld van hoe Pixar werkt en films maakt. Dit merk weet wat de doelgroep wil en heeft op Tumblr een uitstekende context gebouwd voor die content.

4. Artsen zonder Grenzen

Tumblr account van AZGEen ngo die het goed doet op Tumblr is Artsen zonder Grenzen. Docter without Borders is een Tumblr-account die een sterke textuele basis heeft, maar zeker ook foto’s inschakelt om de humanitaire boodschap over te brengen. Het oogt een beetje als een magazine (twee kolomopbouw) waarin verhalen worden gebracht van missies in probleemregio’s. De meeste posts linken naar langere verslagen op de officiële site, maar de combinatie van korte content en foto’s op Tumblr is goed bedacht.

5. NBA

Tumblr account van de NBAHet laatste voorbeeld toont hoe een traditioneel broadcast (sportrechten!) gedreven business fraaie content kan verspreiden op Tumblr. De NBA liet zijn oog vallen op Tumblr voor de creatie van een weergaloze fotoblog met beelden van spelers en spektakel op en naast het basketbalveld. Deze Tumblr-pagina slaagt er zonder veel tekst of video in om soms zelfs persoonlijke kantjes van grote sterren in beeld te brengen.

Tumblr in België? Onbekend en onbemind?

Het aantal Belgische succesverhalen van bedrijven die op een originele manier hun content via Tumblr verspreiden is relatief beperkt. De klassieke media hebben slechts zelden een Tumblr-account (Humo heeft er één, maar onderhoudt die nauwelijks), in de bedrijfswereld is het nog moeilijker om voorbeelden te vinden. Toyota België doet een verdienstelijke poging, maar spraakmakende voorbeelden, die tonen hoe Tumblr de content marketing strategie kan uitvoeren, telt België amper.

Wat denk jij? Gebruik jij Tumblr for business doeleinden of ken je andere Belgische bedrijven die Tumblr met succes inschakelen? Aarzel niet er ons erover te vertellen in de commentaren hieronder.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...