Op reis met content: location based services

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 28 mei 2013 - 1864 Views

1864 Views

Foursquare location based servicesBedrijven uit de reissector die consumenten willen overtuigen met content hebben er de voorbije jaren een wel heel boeiend middel bij gekregen: location based services. Diensten als Foursquare of Facebook Places maken content marketing tot geo content marketing. Meer en meer consumenten gebruiken hun smartphone als reisbegeleider en daar kan een merk via location based services heel wat extra waarde mee genereren.

Volgens onderzoek van New Media Trend Watch gebruikt maar liefst driekwart van alle reizigers zijn gsm of smartphone op reis. Dat doen ze bovendien niet enkel om te bellen. De 74% actieve smartphone reizigers grijpt ook naar de telefoon om informatie op te zoeken of in te checken op bepaalde locaties. Vooral de combinatie van die twee daden zou bij veel bedrijven uit de reissector een belletje moeten laten rinkelen. Of in sommige gevallen zelfs een heuse alarmbel, want een korte reis door Foursquare leert ons dat nog veel toeristische spots uitblinken in afwezigheid.

Foursquare leidt de dans

Een location based service als Foursquare is veel meer geworden dan een handig instrument om volgers te laten weten dat je net een museum of een restaurant bent binnengestapt. In de app die het in april lanceerde, combineert het netwerk inchecken op locaties met het voorstellen van locaties die voor de gebruiker-reiziger interessant kunnen zijn. De gebruiker krijgt meerwaarde dankzij de aanbeveling, de merken die meestappen in het systeem kunnen extra trafiek genereren. Naast Foursquare zijn ook Facebook Places, Google+ Visits of Yelp vaak geciteerde location based services. Toch trekt Foursquare met zijn 33 miljoen gebruikers de meeste aandacht naar zich toe. De diensten van Foursquare zijn tot op vandaag ook gratis. Dat betekent dat je als bedrijf zonder extra budget locaties kan beheren, promoties kan opstellen en informatie opvragen per locatie.

De voordelen van location based services

De mogelijkheid om reizigers te laten inchecken op een locatie lijkt op het eerste zicht een hebbeding, voor het door technologie gebeten deel van het reizigerspubliek. Toch kunnen we op vier niveaus voordelen van location based services ontwaren.

1. Imago. de mogelijkheid om digitaal in te checken verbetert de merkperceptie. Een toeristische plek krijgt meer visibiliteit en claimt waarden als moderniteit en innovativiteit.

2. Geloofwaardigheid. Vergeet niet dat veel reizigers geen ervaring hebben met de plaatsen die ze bezoeken. Vaak wel met een streek of een stad, maar op het niveau van musea, restaurants of hotels gaat het vaak om nieuwe ervaringen. Wie zich registreert op pakweg Google Places en langs dat kanaal ook foto’s, video’s of andere informatieve content deelt, wint vertrouwen en geloofwaardigheid.

3. Creëer brand ambassadors. Wie reizigers aanmoedigt om aan geo-tagging te doen en tijdens de reis online over zijn merk te praten, maakt van die reiziger een brand ambassador. Met hun incheckgedrag en hun relaas over eten, slapen, drinken en veel meer beïnvloeden ze vele anderen en promoten ze je merk.

4. Op maat werken. Wie zich openstelt voor inchecken en de mogelijkheid om van reizigers brand ambassadors te maken, stelt zich ook open voor kritiek. Location based services zijn net daarom meer dan een hebbeding of een handigheid om consumenten het marketingwerk te laten doen. De dienstverlening moet optimaal zijn en ook daar zitten mogelijkheden. Location based services laten toe om speciale aanbiedingen of promo’s in te bouwen. Daarmee kan je nog meer bezoekers lokken, maar ook op maat diensten uitwerken en de klantvriendelijkheid verhogen.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...