Op reis met content: de reviewkracht van TripAdvisor

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 30 mei 2013 - 2428 Views

2428 Views

TripAdvisor travel reviewsIn het analoge tijdperk hadden recensies het over restaurants, boeken of muziek. Reisverslagen vonden hun weg in tijdschriften of boeken. Voor een oordeel over een reisbestemming, hotel of andere diensten ter plekke, moest je als reiziger terugvallen op eigen of andermans ervaringen of op de reisagent. Vandaag etaleert het internet tonnen reviews en commentaar. TripAdvisor is de bekendste reviewsite. We bekijken hoe je de site nuttig kan inschakelen in de content marketing strategie.

Marktonderzoeksgigant Nielsen liet het al enkele keren weten: consumenten geloven in reviews. Om en bij 70% stelt er vertrouwen in, nog meer consumenten laat weten dat ze de beslissing over een reis en de invulling ervan beïnvloeden. Bovendien heeft de review-markt ook een sterk social media merk: TripAdvisor. Inmiddels dertien jaar jong en goed voor 200 miljoen unieke bezoekers per maand, meer dan 100 miljoen reviews van 2,5 miljoen accommodaties, restaurants en attracties. Bovenal heeft TripAdvisor een degelijk imago. Dat is in de reviewbusiness nogal elementair. Net zoals reisjournalistiek gaat trillen op het moment dat de journalist te veel in de watten wordt gelegd door een operator, moeten reviewsites opboksen tegen het risico dat aanbieders zelf positieve commentaren gaan posten om zichzelf te promoten.

Hier waakt TripAdvisor

Om de kwaliteit van de user generated content die het publiceert te garanderen, kijkt TripAdvisor de commentaren na voor ze op de site belanden. Daarbij hanteert het enkele maatstaven die de kans op slechte bedoelingen moeten verkleinen. Uiteraard vermijdt TripAdvisor commentaren die niet ‘gezinsvriendelijk’ zijn, maar verder laat het bijvoorbeeld slechts één beoordeling per persoon over een bepaald onderwerp toe. E-mailadressen worden geverifieerd, valse e-mails en bijhorende commentaren raken er niet door. Debatten in de commentaren kunnen dus niet, maar promocampagnes met meerdere reviews vanuit één account evenmin. Ook content die al elders verscheen, kan niet en ook op auteurschap kijkt TripAdvisor toe. Wie reviewt moet zich op eigen ervaringen baseren: verhalen uit de tweede hand kunnen niet en al wie op een of andere manier verbonden is of was met het onderwerp (eigenaar, huidige of vroegere werknemers, enz) moet zich onthouden. TripAdvisor wil ook niet weten van reviews die er kwamen na incentives of voorkeursbehandelingen in ruil voor beoordelingen, al is het wellicht schier onmogelijk om die altijd te traceren.

Een beetje gratis

Dat het met het imago van TripAdvisor nog wel snor zit, merk je aan samenwerkingen zoals in ons land met Toerisme Vlaanderen. Op de site van Vlaanderen Vakantieland worden de commentaren ingegeven via de site van TripAdvisor. Zo komen ze meteen ook op TripAdvisor zelf te staan. Accommodaties die met Vlaanderen Vakantieland samenwerken krijgen dan ook expliciet de raad om een pagina op TripAdvisor aan te maken. Dat is gratis tot op een bepaald contentniveau (naam, adres, foto’s, video, korte uitleg, kaartje, etc.). Wie betaalt, kan ook contactinformatie laten vermelden, net als speciale arrangementen. Het is dan ook mogelijk om accommodatie te vergelijken met de concurrentie in de buurt.

Hoe omgaan met beoordelingen?

De policy van TripAdvisor waakt streng over commentaren die er kwamen tegen betaling of tegen een ander voordeel. Dat hoeft echter niet te betekenen dat het verboden is om werk te maken van meer beoordelingen op TripAdvisor. Je kan (tevreden) klanten bij hun vertrek vragen of ze op TripAdvisor iets willen schrijven over hun ervaring of dat zelf mogelijk maken (via een pc of tablet waar klanten de weg vinden naar TripAdvisor of een partnerpagina zoals Vlaanderen Vakantieland). Doe ook iets met die commentaren, het gaat niet enkel om de kwantiteit. Bedank gasten voor een positieve commentaar, maar nog belangrijker: ga in op negatieve commentaar, geef uitleg en verhelp het probleem indien mogelijk. Als eigenaar meermaals reageren, kan overigens wel (via de Owners-pagina).

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...