Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Chris Hadfield, de eerste content marketing astronaut

Wie er de voorbije dagen in slaagde om naast Chris Hadfield te kijken, moet op een andere planeet hebben gewoond. Of net niet. De Canadees verbleef vijf maanden in het International Space Station (ISS) en registreerde er vlak voor zijn terugkeer de allereerste music video in de ruimte. Drie dagen op YouTube leverde 12 miljoen views op, maar de voorbije vijf maanden had Chris Hadfield al heel mooi aangetoond dat content marketing en social media niet enkel vanop aarde kunnen aanslaan. Welke lessen kunnen we leren van Hadfields content marketing from space?

Ere wie ere toekomst. Chris Hadfield is 53, maar vond in zijn 27-jarige zoon Evan Hadfield een uitstekende social media manager. Vanuit de ruimte leverde Chris Hadfield helemaal volgens de regels van de content marketing op geregelde tijdstippen ‘sparks’ content aan. Dat ging van uitzonderlijk mooie foto’s tot interessante online video die een en ander uitlegden over een verblijf in de ruimte (tanden poetsen, gaan slapen, huilen, etc.). Het leverde het Canadean Space Agency in de afgelopen vijf maanden al 22 miljoen YouTube views op en dat maakt van het CSA dan ook het bedrijf voor wie deze content met het meeste succes wordt vermarkt. Al is ook de generieke reclame voor ruimtevaart meer dan geslaagd. De Canadezen steken overigens niet onder stoelen of banken dat ze hopen dat Chris Hadfield met zijn content het soortelijk gewicht van de Canadese ruimtevaart zal doen stijgen.

Chris Hadfield lijkt alvast goed op weg om de trofee van content marketer van het jaar (bestaat die trouwens?) met enkele lichtjaren voorsprong te winnen. Welke lessen kunnen we leren uit zijn aanpak?

1. Chris Hadfield gebruikt unieke invalshoeken

Net zoals het investeren in kwaliteitsjournalistiek voor een krant essentieel is, is de originaliteit van de content dat voor een onderneming die aan content marketing doet. Alleen al door de locatie waarop hij content produceerde (het ISS) bezorgde Chris Hadfield zijn content een fantastische en originele invalshoek.  De astronaut had zich kunnen beperken tot weinig originele meldingen op Twitter (“ben zwevend mijn tanden aan het poetsen”-stijl), maar koos voor foto’s  die niemand anders kon maken en legde zijn passie in online video’s die iets uitleggen dat we soms al wisten maar nog nooit zagen.

2. Chris Hadfield bouwt iets op

Met zijn online video’s slaagde Hadfield er bovendien in om kijkerstrouw op te bouwen. Volgers keken uit naar zijn volgende post, of het nu ging over een natte dweil of over het gezichtsvermogen. De geloofwaardigheid en de stijl (geen schoolmeestergedoe) deed mensen terugkomen en zorgde voor naamsbekendheid (van hemzelf, van Canada, van het ISS, van de ruimtevaart). Let ook op de lengte van de filmpjes: nooit echt langer dan vijf minuten. Genoeg om iets bij te leren, maar ook genoeg om meer van hetzelfde te verlangen.

3. Chris Hadfield verpersoonlijkt wat hij wil vertellen

De opmerking over de schoolmeesterstijl hierboven is niet onbelangrijk. De voice over van veel corporate online video zorgt voor een afstand tussen onderneming en doelgroep. Chris Hadfield heeft natuurlijk de gave om mediageniek te zijn, maar hij misbruikt ze niet. Hij levert informatie en verpersoonlijkt abstracte organisaties als de NASA of de CSA. Dat maakt de informatie boeiend, er zit een standpunt aan vast van iemand die boven ons zweeft en aan de lijve ondervindt wat hij vertelt. Hij trekt de ervaring als het ware de huiskamer binnen en voedt de verbeelding van zijn schare trouwe volgers. Chris Hadfield realiseerde in nauwelijks vijf maanden de content marketing doelstellingen die veel bedrijven al jaren nastreven. Hopelijk vervallen andere ruimtenaties niet in copycat gedrag, maar we hopen alvast dat Chris Hadfield nog eens een keertje een half jaar daarboven mag gaan rondzweven.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.