Corporate quick blogging via Tumblr

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 09 april 2013 - 2022 Views

2022 Views

Quick blogging via TumblrOm aan corporate blogging te doen, grijpen de meeste bedrijven terug naar blogplatformen als WordPress, Typepad of Blogger. Tegelijk wint ook microblogging via Twitter of Facebook aan belang. Tussen het klassieke bloggen en het microbloggen bevindt zich echter nog een tussenvorm, het zogenaamde quick blogging. Een van de meest succesvolle platformen is Tumblr. Misschien wat onbekender en onbeminder, maar wat zijn de mogelijkheden van dit platform in een content marketing plan?

Quick blogging betekent zoveel als het delen van korte stukjes content, die zelfs niet noodzakelijk eigen content hoeven te zijn. Denk maar aan opvallende foto’s, korte tekstjes of interessante videofragmenten. Op die manier bouw je als bedrijf een overzicht op van interessante content en merken anderen welke content je boeit.

Content curation

De korte voorstelling van Tumblr geeft het al aan: dit platform is een van de tools bij uitstek om als onderneming aan content curation te doen. Tumblr is als het ware gemaakt voor het verzamelen en delen van interessante content die je op andere plaatsen hebt aangetroffen. De tijdsspanne tussen het moment dat je die content vindt en deelt, is bovendien heel kort. Een CMS (content management systeem) vergt meestal nog enige tijd om content online te zetten, maar Tumblr laat toe om snel verschillende types content te publiceren. De voordelen zijn legio voor bedrijven die met grotere teams werken. Iedere medewerker kan content online zetten zonder het CMS-systeem van naaldje tot draadje te moeten kennen.

Inhoudelijk sterk

Een ander niet onbelangrijk voordeel van Tumblr situeert zich op inhoudelijk vlak. Bedrijven die ervaren dat ze op Twitter bijvoorbeeld te beperkt hun ei kwijt kunnen, maar de tijd niet hebben om een full blog te onderhouden, zullen bij Tumblr hun gading vinden. Je bepaalt zelf hoeveel ruimte, foto’s of video’s je wil inschakelen om een verhaal te brengen. Geen limiet van 140 tekens en bovendien blijft een bijdrage op Tumblr langer in het vizier dan een tweet. Net zoals op Facebook kan je liken, rebloggen of volgen, maar Tumblr vereist geen registratie van geïnteresseerden. Dat is een plus voor branding. Bovendien is het alweer inhoudelijk minder droog dan Twitter: je kan er een emotie kwijt en dus een persoonlijk of bedrijfsmerk meer body geven. Nog een pluspunt voor branding. En nog een derde om het af te leren: Tumblr is minder strak. Je zit niet in het keurslijf van Facebook, er is meer vrijheid om een eigen stijl uit te bouwen in lijn met bijvoorbeeld de corporate huisstijl.

Tumblr in de content marketingstrategie

Bedrijven die oordelen dat Tumblr een geschikt kanaal is om hun branded of andere content online te brengen, geven we graag enkele praktische tips mee:

Verzorg de mediamix. Beperk je niet tot enkel tekst of enkel video. Varieer in mediumtypes en wees creatief. Ook een foto van een tweet of een audiofragment mag wel eens.

Walk the line. Denk bij de start goed na waarover je op Tumblr wil gaan posten. Kies een reeks onderwerpen en respecteer de grenzen.

Doe aan storytelling. Werk met een publicatieritme en -strategie. Denk na over het verhaal dat je wil vertellen en wat mogelijke stappen zijn. Net als een magazine kan je een redactionele lijn opstellen om medewerkers die op je Tumblr-platform posten een houvast te bieden.

Analyseer. Sluit je Tumblr aan op Google Analytics en breng zo in kaart hoe populair posts zijn en waar je je bezoekers haalt. Aarzel ook niet om te linken naar Tumblr vanop andere sociale media.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...