Hoe kies je een goed content marketing bureau?

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 17 april 2013 - 4013 Views

4013 Views

content marketing bureau kiezenEnkele jaren terug waren content marketing bureaus nog een rariteit, maar vandaag kan je al gewagen van een landschap waaruit je als bedrijf een keuze kunt maken. Om uit te maken welk content marketing bureau het best past bij je behoeften, is het handig om de keuze met enkele nuttige maatstaven te onderbouwen. Een toolkit.

Dat het aantal content marketing bureaus de voorbije jaren is gestegen, hoeft geen betoog. De discipline heeft de wind in de zeilen. Onder andere omdat almaar meer bedrijven over eigen media beschikken, is outsourcing van content marketing een populaire beslissing. In het landschap van content marketing bureaus ontwaren we actoren van verschillende pluimage. Algemeen heb je specialisten in het strategische werk (planning van content marketing bijvoorbeeld), specialisten in het operationele werk (de content productie) of content marketing bureaus die beide combineren. Daarnaast zie je bureaus die zich toeleggen op offline media (voorheen bekend als de custom publishers) en bureaus die zich sterk rond digitale media positioneren (zoals Mediaforta bijvoorbeeld). Bovendien zijn het niet enkel nieuwbakken bureaus. Ook traditionele reclamebureaus spelen mee, net als afdelingen van mediabedrijven. Aangezien earned media een cruciaal element zijn, eisen de PR-bureaus eveneens hun plaatsje op, net als de SEO-specialisten die een fundamentele bijdrage kunnen leveren tot het ranken van content. Last but not least zijn de DM-bureaus niet weg te denken met hun kennis van community building. Een pak bureaus azen met andere woorden op de diensten van bedrijven met contentambities, maar hoe zie je door de bomen het bos en hoe maak je een goede keuze?

1. Zoek de marketing

Content marketing gaat over het opzetten van een goede marketingstrategie met behulp van content. Zoek met andere woorden een partner die goed aanvoelt waar de prioriteiten van je onderneming op marketingvlak liggen. Enkel van daaruit kan een goede content marketing strategie worden ontwikkeld en dito content worden geproduceerd. Heb je een specialist in content productie, maar voel je dat de link met marketing nog ontbreekt, dan is het beter eerst het gat dicht te rijden dan halsoverkop content te produceren en die zonder strategie te vermarkten.

2. Stem SEO-specialist en content marketing bureau op elkaar af

Content marketing kan niet zonder SEO, maar is ook meer dan SEO. Een goede SEO-strategie is met andere woorden onontbeerlijk, maar rust op een goede content strategie. Kies daarom een content marketing bureau dat de basics van SEO onder de knie heeft en van daaruit kan samenwerken met interne of externe SEO-specialisten.

3. Balanceer productie en strategie

Als bedrijf dat aan content marketing wil doen, kan je ervoor kiezen om een specialist te zoeken die marketing en productie combineert, maar het is niet onmogelijk om daarvoor met twee aparte specialisten te werken. In dat geval is het toch raadzaam om van de content producent een basisinzicht in de uitgewerkte strategie te eisen.

4. Doorbreek het campagnedenken

Content marketing bureaus en professionals hebben wel vaker het klappen van de zweep geleerd in advertising context. Toch is de ritmiek van content marketing anders. Het is geen campagneproject, maar een marketing die rust op een bepaald publicatieritme en op het regelmatig en strategisch loslaten van content op een doelgroep. Pols daarom zeker of bureaus het ‘oude’ denken in reclameritmiek hebben ingeruild voor modern denken in publicatieritmiek.

Mediaforta content

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...