Content plagiaat of de pijn van het zijn

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 21 maart 2013 - 2613 Views

2613 Views

content plagiaatDe tekst die je net begint te lezen, is woord voor woord en zin voor zin origineel geproduceerde content. Ontstaan na research die bronnen opleverde die ik heb geanalyseerd en gesynthetiseerd tot een vlot behapbaar geheel. De foto komt overigens uit een betalende databank. Toch is niet alle content op het web even origineel. Content plagiaat is voor elke content producent een niet zo fijne nevenwerking. We zochten uit hoe je je als content producerende onderneming kan wapenen.

Plagiaat van digitale content is uiterst verleidelijk. Wie van printmedia wil stelen, kan het ten eerste vergeten wat beelden betreft en moet ten tweede overtikken om de content zelf op papier of op een website te plaatsen. Dat vergt tijd en plagieerders hebben net dat element doorgaans niet in overvloed beschikbaar. Op het internet zorgt copy-paste ervoor dat veel tekst in een handomdraai is over te nemen. Idem dito – vaak, niet altijd – voor foto’s.

Content curation vs content plagiaat

Op deze blog hebben we al het belang van content curation geschetst. Ter herinnering: bij content curation verzamelt een bedrijf content van anderen, het organiseert die content en presenteert die op een manier die interessant is voor een specifiek publiek. In de beste en meest oprechte vergelijking kan je het zien als een overzicht van de krantencommentaren. Maar dan rond een specifiek onderwerp, voor een specifieke doelgroep en met de nodige duiding en bronvermeldingen. Sommigen stellen niet geheel onterecht de vraag of content curation een vorm is van content plagiaat, maar bedrijven die het goed aanpakken creëren met curation net meerwaarde. Met curation die goed wordt ingevuld, is a priori niets mis. Het gaat pas fout als een bedrijf hele moten content overneemt en presenteert alsof het om een eigen creatie gaat. Dat is simpelweg diefstal, meer precies: plagiaat.

Ere wie ere toekomt

De bekendste actie tegen plagieerders is de vermelding van een copyright op een website. Dat raden we zeker niet af, maar een stoplicht voor dieven is het allerminst. Het is informatief, zo’n copyright, maar ook niet meer dan dat. Wat kan je wel doen tegen plagiaat?

1. Monitoring

Komt te weten of je geplagieerd wordt en wie erachter zit. Plagieerders zullen uw naam of bedrijfsnaam uiteraard niet vermelden, maar via tools kan je veel blootleggen. WebGenerator wijst op tools als Copyscape (uitgebreide en grote controles), Plagiarism Checker (via Google alerts) ,Plagiarism Detect (scant ook Word docs), Plagium (geeft het plagiaat visueel weer) en Webconfs (vergelijking van 2 URL’s). Ook nuttig: gooi een lukrake zin in Google (tussen aanhalingstekens) en kijk wat het oplevert (meer ad hoc, maar minder tijdrovend).

2. Preventie

Om plagiaat te ontraden bestaan enkele eenvoudige technische ingrepen. Te beginnen met het vermijden dat een klik op de rechtermuisknop kopiëren of opslaan van een tekst of foto mogelijk maakt. Sluitend is die oplossing echter niet altijd, de gemotiveerde plagieerder met technische achtergrond lost zoiets nog wel eens op (bijvoorbeeld via de broncode van een site). Een spelfout links of rechts kan trouwens geen kwaad als je achteraf wil bewijzen dat een tekst echt wel gekopieerd is.

3. Vriendelijk doch duidelijk verwijdering vragen

Stel je toch plagiaat vast, dan is het normaal dat je de dader eerst even contacteert met de vraag om de tekst weg te halen. Aarzel niet om een deadline mee te geven en mogelijke juridische stappen te onderlijnen. Als de aanwezigheid van je content je om bepaalde redenen niet stoort (voor een goed doel, we zeggen maar iets) kan een bronvermelding of een link naar je site al voor een compromis zorgen.

4. SOS Google

Ook Google laat een aantal mogelijkheden toe. Google Webmaster Tools biedt de kans om een spam report in te dienen en als Google je volgt dan verdwijnt de geplagieerde info uit de index en zoekresultaten, waardoor je alvast de SEO-politiek van de dief doorkruist. Een stap verder is het indienen van een juridische klacht via Google, maar bezint eer ge begint. Dit is een actie die niet vrijblijvend is en die we pas aanraden bij herhaaldelijk misbruik.

5. Auteursrechtspecialist

Een juridische klacht, bij Google of bij een rechtbank, laat je best begeleiden door een raadsman die beslagen is in auteursrecht en die kan oordelen of je al dan niet een zaak hebt. Diens raad kan trouwens al van pas komen bij de creatie van de content of van een eigen medium. Heb je diefstalgevoelige content in huis of online, dan kan hij clausules in de gebruiksvoorwaarden laten opnemen die vervolging nadien makkelijker maken. Dat helpt ook in geval je een verzekering tegen diefstal van content zou overwegen. Bereken wel bedrag je spendeert aan het vinden van inbreuken, zodat je die kosten bij eventuele rechtszaken kan terugvorderen.

6. De schaamte

Specialisten wijzen ook op het schaamte-effect. Opnieuw WebGenerator begon met een eigen schandpaal voor kopieerders. Als je zoals deze site een fraai bereik hebt, dan schrikt dat dieven echt wel af. Niemand ziet graag zijn naam hoog in de Goolge rank opduiken dankzij een schandpaalsite voor plagiaat.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Hoe schrijf je een goede briefing voor contentmarketing?

Om optimaal de diensten van een partner in contentmarketing te kunnen ...

landingspagina
»

Hoe maak je een goede landingspagina?

Een landingspagina is één van die termen in contentmarketing die ...

»

Waarom je contentteam een project manager kan gebruiken

Een heel specifieke en soms nog onderschatte functie in een goed ...

influencer marketing
»

Wat is influencer marketing en mag het zomaar?

Invloedrijke mensen die in hun netwerk een authentiek verhaal over je ...

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...