- Contentproductie
Content plagiaat of de pijn van het zijn
De tekst die je net begint te lezen, is woord voor woord en zin voor zin origineel geproduceerde content. Ontstaan na research die bronnen opleverde die ik heb geanalyseerd en gesynthetiseerd tot een vlot behapbaar geheel. De foto komt overigens uit een betalende databank. Toch is niet alle content op het web even origineel. Content plagiaat is voor elke content producent een niet zo fijne nevenwerking. We zochten uit hoe je je als content producerende onderneming kan wapenen.
Plagiaat van digitale content is uiterst verleidelijk. Wie van printmedia wil stelen, kan het ten eerste vergeten wat beelden betreft en moet ten tweede overtikken om de content zelf op papier of op een website te plaatsen. Dat vergt tijd en plagieerders hebben net dat element doorgaans niet in overvloed beschikbaar. Op het internet zorgt copy-paste ervoor dat veel tekst in een handomdraai is over te nemen. Idem dito – vaak, niet altijd – voor foto’s.
Content curation vs content plagiaat
Op deze blog hebben we al het belang van content curation geschetst. Ter herinnering: bij content curation verzamelt een bedrijf content van anderen, het organiseert die content en presenteert die op een manier die interessant is voor een specifiek publiek. In de beste en meest oprechte vergelijking kan je het zien als een overzicht van de krantencommentaren. Maar dan rond een specifiek onderwerp, voor een specifieke doelgroep en met de nodige duiding en bronvermeldingen. Sommigen stellen niet geheel onterecht de vraag of content curation een vorm is van content plagiaat, maar bedrijven die het goed aanpakken creëren met curation net meerwaarde. Met curation die goed wordt ingevuld, is a priori niets mis. Het gaat pas fout als een bedrijf hele moten content overneemt en presenteert alsof het om een eigen creatie gaat. Dat is simpelweg diefstal, meer precies: plagiaat.
Ere wie ere toekomt
De bekendste actie tegen plagieerders is de vermelding van een copyright op een website. Dat raden we zeker niet af, maar een stoplicht voor dieven is het allerminst. Het is informatief, zo’n copyright, maar ook niet meer dan dat. Wat kan je wel doen tegen plagiaat?
1. Monitoring
Komt te weten of je geplagieerd wordt en wie erachter zit. Plagieerders zullen uw naam of bedrijfsnaam uiteraard niet vermelden, maar via tools kan je veel blootleggen. WebGenerator wijst op tools als Copyscape (uitgebreide en grote controles), Plagiarism Checker (via Google alerts) ,Plagiarism Detect (scant ook Word docs), Plagium (geeft het plagiaat visueel weer) en Webconfs (vergelijking van 2 URL’s). Ook nuttig: gooi een lukrake zin in Google (tussen aanhalingstekens) en kijk wat het oplevert (meer ad hoc, maar minder tijdrovend).
2. Preventie
Om plagiaat te ontraden bestaan enkele eenvoudige technische ingrepen. Te beginnen met het vermijden dat een klik op de rechtermuisknop kopiëren of opslaan van een tekst of foto mogelijk maakt. Sluitend is die oplossing echter niet altijd, de gemotiveerde plagieerder met technische achtergrond lost zoiets nog wel eens op (bijvoorbeeld via de broncode van een site). Een spelfout links of rechts kan trouwens geen kwaad als je achteraf wil bewijzen dat een tekst echt wel gekopieerd is.
3. Vriendelijk doch duidelijk verwijdering vragen
Stel je toch plagiaat vast, dan is het normaal dat je de dader eerst even contacteert met de vraag om de tekst weg te halen. Aarzel niet om een deadline mee te geven en mogelijke juridische stappen te onderlijnen. Als de aanwezigheid van je content je om bepaalde redenen niet stoort (voor een goed doel, we zeggen maar iets) kan een bronvermelding of een link naar je site al voor een compromis zorgen.
4. SOS Google
Ook Google laat een aantal mogelijkheden toe. Google Webmaster Tools biedt de kans om een spam report in te dienen en als Google je volgt dan verdwijnt de geplagieerde info uit de index en zoekresultaten, waardoor je alvast de SEO-politiek van de dief doorkruist. Een stap verder is het indienen van een juridische klacht via Google, maar bezint eer ge begint. Dit is een actie die niet vrijblijvend is en die we pas aanraden bij herhaaldelijk misbruik.
5. Auteursrechtspecialist
Een juridische klacht, bij Google of bij een rechtbank, laat je best begeleiden door een raadsman die beslagen is in auteursrecht en die kan oordelen of je al dan niet een zaak hebt. Diens raad kan trouwens al van pas komen bij de creatie van de content of van een eigen medium. Heb je diefstalgevoelige content in huis of online, dan kan hij clausules in de gebruiksvoorwaarden laten opnemen die vervolging nadien makkelijker maken. Dat helpt ook in geval je een verzekering tegen diefstal van content zou overwegen. Bereken wel bedrag je spendeert aan het vinden van inbreuken, zodat je die kosten bij eventuele rechtszaken kan terugvorderen.
6. De schaamte
Specialisten wijzen ook op het schaamte-effect. Opnieuw WebGenerator begon met een eigen schandpaal voor kopieerders. Als je zoals deze site een fraai bereik hebt, dan schrikt dat dieven echt wel af. Niemand ziet graag zijn naam hoog in de Goolge rank opduiken dankzij een schandpaalsite voor plagiaat.
Auteursrecht beter beschermt in de UK
14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt
Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.