Content marketing metrics in praktijk – deel IV: sales metrics

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 08 maart 2013 - 2089 Views

2089 Views

Business laten groeien is voor veel adverteerders de ultieme marketingdoelstelling, maar voor content marketing is de relatie met sales niet altijd even voor de hand liggend. Een goed artikel resulteert niet zomaar in verkoop. De consumption metrics, sharing metrics en lead generation metrics leren je al heel wat over hoe een consument op content reageert, maar hoe breng je in kaart of die content ook effectief een aankoop opleverde. Een blik op de heilige graal genaamd sales metrics.

Wie de impact van content op de verkoop in kaart wil brengen, moet als het ware elk stukje content naar waarde gaan schatten. Net als bij de vorige metrics geldt hier de gouden raad om vooraf man en paard te noemen. Bedrijven die met content meer beogen dan naamsbekendheid, imagoverbetering of zelfs het opbouwen van leads, moeten dat van meet af aan integreren in hun content plan. Vermeld in de doelstellingen van een contentplan dat bepaalde content finaal moet uitmonden in meerverkoop. Dat geeft je de kans om vanaf de publicatie de juiste variabelen op te volgen om finaal het effect correct in te schatten.

Twee grote metrics

De twee belangrijke metrics die je als bedrijf moet interpreteren zijn de online en offline sales.

– Online sales: net zoals bij lead generation metrics speelt URL-tracking een belangrijke rol. Vanaf je e-commerce platform is het mogelijk te achterhalen hoe consumenten eerst content consumeerden en vervolgens een online aankoop deden. Breng die directe links in kaart, maar het kan ook indirect. Via lead generation bijvoorbeeld die uitmondt in een online aankoop.

– Offline sales: ongetwijfeld de moeilijkste allermetrics die we in deze ROI-reeks hebben in kaart gebracht. De link tussen content en offline sales kan enkel onderbouwd worden blootgelegd door correcte CRM-ingrepen in het verkoopproces. Op het moment van de verkoop moet duidelijk zijn dat de impact van content onderzocht wordt. Klanten kunnen bij de aankoop in de winkel of bij de online registratie van die aankoop (in functie van garantie bijvoorbeeld) aangeven of content (en welke content op welk kanaal) een rol speelde.

Call-to-action

De beste manier om het meten van offline sales toegankelijker te maken is echter het integreren van een call-to-action in content. Het signaleren van een retail actie en de vraag om op het formulier in de winkel naar het artikel in kwestie te verwijzen, is een voor de hand liggend voorbeeld. Het maakt echter meteen de moeilijkheid duidelijk. Niet alle content verdraagt een call-to-action en overdaad kan zelfs schadelijk of op zijn minst zeer inefficiënt zijn. Net daarom is de aanvulling van gesofisticeerde software pakketten (genre Hubspot) op het niveau van sales metrics een optie. Deze software linkt CRM en content en brengt de waarde van elk individueel stukje content beter in kaart. Waar het meten van bereik, sharing en lead generation een vrij toegankelijke klus blijft, zijn sales metrics daarom het type metrics dat de meeste investering vergt.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...