Universiteit Antwerpen verzoent corporate content en paid media

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 28 februari 2013 - 1651 Views

1651 Views

Universiteit Antwerpen - corporate content en paid mediaHet was gisteren nieuws op zowat alle kranten- en televisiewebsites: de Universiteit Antwerpen krijgt een eigen programma op National Geographic Channel. Het gaat om een interessant content project, dat aantoont hoe corporate content over een bedrijf (of instelling in dit geval) mooi kan samenvloeien met de aanpak van een traditioneel medium als televisie.

Voor wie het kanaal niet zou kennen: National Geographic is een populair-wetenschappelijke zender die voor het eerst een Vlaams programma gaat maken. Centraal staat de Universiteit Antwerpen die de zender in beeld brengt via een reeks van vijf documentaires over haar onderzoekers. In de eerste aflevering is dat chemicus Koen Janssens, die met een zelf ontwikkelde X-ray techniek onderzoekt wat zich onder de Moreeltriptiek van Hans Memling bevindt. In de andere vier afleveringen zal het gaan over onderzoek naar drugsgebruik via de analyse van rioolwater, de meest nauwkeurige microscoop ter wereld, bio-energieplantages en ecologisch verantwoord transport. Bart Peeters levert de commentaarstem, documaker van dienst is Erro Verschoor, creatief directeur van National Geographic Channel in Amsterdam. Met “Loslopend wild”, een documentaire gefilmd in de Surinaamse jungle, bereikte hij (alle heruitzendingen meegeteld) 600.000 kijkers in Vlaanderen en Nederland.

Universitaire branded content

Een aangenaam bereik voor content over een instelling zoals een universiteit. Doorgaans kiezen kennisinstellingen voor een eerder traditioneel plan om hun eigen content te verspreiden: van wetenschappelijke publicaties over customer- en studentenmagzines tot online video, maar ook brochures die bijvoorbeeld nieuwe studenten moeten informeren. Het pallet is zeer breed, maar qua aandacht is een documentaire op National Geographic een topper. In vergelijking met filmpjes op de website of magazines over de UA gaat het hier echter niet om eigen media en ook niet over earned media. De documentaire kadert komt mee op het conto van reclamepartner LDV United dat vorig jaar het budget won van de UA en de missie kreeg om de wetenschappelijke kwaliteit van de universiteit sterker in de verf zetten door in te zoomen op haar onderzoeksfunctie. Behind the Scene, zoals het programma heet, is met andere woorden een alternatief voor de klassieke imago- en rekruteringscampagnes in paid media. Een alternatief dat corporate content zeer centraal stelt en dat die content ook ondersteunt met een lanceringscampagne via trailers en via print-, outdoor-, radio- en onlinereclame. Het is nu al uitkijken naar de eerste aflevering op 21 maart, naar de kijkcijfers en naar de impact op het imago en op het aantal inschrijvingen voor volgend academiejaar.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...