Publicatieritme van content is een kwestie van ervaring

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 13 februari 2013 - 1966 Views

1966 Views

content marketing tijdstip publicerenEen van de grote lessen die content marketers al doende moeten leren, is het aanvoelen van hun publicatieritme. Hoe frequent moeten ze content verspreiden? Bij welk medium moet het publicatieritme hoger, bij welk trager? En hoe ga je om met de reacties bij het publiek? Prangende vragen die geen exacte wetenschappelijke oplossing kennen, maar waarvoor we graag wat houvast aanleveren.

De vraag welk publicatieritme je als content verspreider moet aanhouden, hangt nauw samen met de integratie van content marketing in de totale marketing- en communicatiemix. Steven Van Belleghem, auteur van The Conversation Manger en The Conversation Company antwoordt het volgende op de vraag naar de relatie tussen campagneplanning en content planning. “Content moet je op een andere manier plannen”, zegt Van Belleghem. “Dat betekent niet dat je moet stoppen met campagnes. Een bepaalde doelgroep lever je regelmatig content en daarbij heb je veranderingen nodig in het ritme en de intensiteit. De campagnes behoud je om sales te boosten of awareness te creëren, maar je hebt ook het andere nodig: die kleine contentupdates, dat kan informele content zijn, die je geeft aan de mensen die je in je database zitten. Het gaat om kleine ‘sparks’ waarmee je elke dag een beetje nieuw bereik opbouwt. Tussen de permanente contentupdates en de campagnes zitten de projecten. Bepaalde periodes waarin je rond een bepaald thema communiceert. Zoals de solden in de kledingindustrie bijvoorbeeld. Een planning moet worden opgebouwd rond die drie contentniveaus en een campagne speelt dan de rol van versneller voor de contentupdates.”

Op mediumniveau

Het antwoord van Steven Van Belleghem maakt duidelijk dat het publicatieritme varieert in functie van actualiteit, maar ook in functie van de gebruikte media. Het voordeel van digitale content media is dat je als content marketer meer kan spelen met het ritme. Een papieren magazine heeft vaak a priori een vaste periodiciteit, maar blogs, Facebookpagina’s of e-mails laten een grotere vrijheid. In die vrijheid schuilt ook de twijfel bij veel marketers. Wat is te veel en leidt tot overkill? Wat is te weinig en schaadt de getrouwheid van het publiek. Enkele tips…

– Sociale media: dit zijn ongetwijfeld de snelste media in het digitale contentplan. De kern van het succes van content op sociale media is aanwezig zijn waar en wanneer je doelgroep aanwezig is. Hier kan je snelle, vaak korte of visuele contentupdates zeer frequent posten. Zeer frequent betekent zo vaak als je kan of als er relevante content is. Die content hoeft niet altijd een lang productieproces te kennen: 140 tekens op Twitter of een foto op Instagram kunnen snel online komen, al hoeft dat niet te betekenen dat ze met minder zorg voor kwaliteit online moeten komen. Tools als Tweetdeck maken het ook mogelijk om vooraf tweets in te plannen, net zoals dat bij blogposts gebeurt.

Blogs zijn het eerste sociale medium waarop het publicatieritme met trial-and-error vorig decennium is vastgelegd. Om een publiek op te bouwen, is elke week een stuk bloggen een mooi minimum, maar meer is zeker meegenomen. Dagelijks kan net zo goed, denk maar aan het succes van de dagelijkse wijnfilmpjes van Gary Vaynerchuk. Wie zijn ritme te laag vindt, kan eigen content op een blog afwisselen met third party content. Een andere handigheid: zend je publiek een e-mail (na registratie) telkens een nieuwe post online komt.

E-mail is niet enkel een handig alertmedium, maar ook de ideale manier om geregistreerden te bevragen. Aarzel niet om een korte survey te verzenden om te weten te komen op welke info ze zitten te wachten. Of geef hen de keuze: welke info willen ze wel en welke niet ontvangen?

Trial and error

De info uit zo’n kleinschalig onderzoek kan de basis zijn om de goede mix van publicatiefrequenties, onderwerpen en media samen te stellen. Toch zal trial-and-error in de opstartfase aanwezig blijven: wordt er nauwelijks doorgeklikt op de links in de wekelijkse nieuwsupdate, maar zijn de dagelijkse sparks wel een succes? Aarzel niet om de e-mail bij te sturen (inhoudelijk, verzenddatum, enz.) of te vervangen. Print biedt dat voordeel niet of trager, maar de flexibiliteit van digitale content kan u maximaal benutten om tot een optimaal resultaat te komen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...