Content marketing metrics in praktijk – deel III: lead generation

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 21 februari 2013 - 1952 Views

1952 Views

leads metenHet meten van de consumptie en van het delen van content is een natuurlijke reflex van veel marketers, maar het meten van het aantal leads dat content oplevert, is veel minder voor de hand liggend. Hoe meet je of een geïnteresseerde informatiezoeker een mogelijke klant is geworden? Het meten van de impact op lead generation is mogelijk, vooral als je van bij de start de juiste mechanismes installeert.

Lead generation is in verkooptaal doorgaans de stap die komt voor de oorlogsmachine genaamd sales aan de slag gaat. Wie op een beurs een stand houdt en daar 80 op 200 bezoekers kan overtuigen om een contactformulier in te vullen, weet zeer duidelijk hoeveel leads de beurs heeft opgeleverd. Trekken we die lijn door naar de internetmarketing, dan is lead generation nog steeds een term die beschrijft hoe fel consumenten geïnteresseerd zijn in de producten of diensten van een bedrijf. De leads kan je vervolgens gebruiken om een database op te bouwen, het e-mailbestand te verfijnen of om verkopers mee op pad te sturen.

Niet-instinctieve relatie

Om leads te genereren hebben bedrijven een breed scala aan methodes ter beschikking. Betalende die aanleunen bij het klassieke reclamemodel of niet-betalende via zoekmachineresultaten of doorverwijzingen van bestaande klanten. Ook content kan een belangrijke rol spelen, maar net omdat bedrijven content en leads niet instinctief met elkaar in verband brengen, is het opzetten van goede lead generation metrics cruciaal. Die metrics moeten een antwoord bieden op de vraag hoeveel keer een bepaalde content een lead heeft opgeleverd. In grote lijnen kunnen we vier belangrijke metrics onderscheiden:

1. Contactformulieren

Net zoals de beursbezoeker een formulier op een stand invult, kan een geïnteresseerde content consument een contact formulier op een site invullen. Via URL tracking is het makkelijk te meten hoe vaak bezoekers na het lezen van content overgaan tot het invullen van een contactfiche.

2. E-mailinschrijvingen

Hier speelt een vergelijkbare mechaniek. Consumenten vinden content op een site, maar net zo goed het aanbod om via e-mail op de hoogte gehouden te worden van nieuwe  content. Opnieuw kan via CRM- of URL-tracking duidelijk worden hoe vaak content de aanzet was om zich in te schrijven op e-mailings.

3. Bloginschrijvingen

Bezoekers kunnen zich niet enkel op mails inschrijven die de weg wijst naar content, maar ook rechtstreeks op alerts die nieuwe blogposts aankondigen. De eigen CRM-software kan deze resultaten blootleggen, maar er bestaan ook specifieke diensten gekoppeld aan blogsoftware.

4. Blog comments

Een bijzondere vorm van contact zoeken, is het geven van commentaar op blogposts. Doorgaans registreren bezoekers zich alvorens te reageren. Zeker voor blogs met veel reacties is het aangewezen om een comment platform in de software in te bouwen.

Conversieratio

Wie de resultaten van bovengaande lead metrics samentelt, kent zijn conversieratio. Niet de conversie naar sales, maar wel de conversie van lezer naar lead. Werk niet met één specifieke ratio. Bereken een ratio voor de hele site en een ratio per content product. Scoort de hele site 3%, maar dat nieuwe filmpje slechts 1,5%, dan spreekt dat cijfer. De kwaliteit van content zal ook recht evenredig zijn met die van de leads. Scoor je met een artikel dat weinig met je doelstellingen van doen heeft, dan zal dat voelbaar zijn in de kwaliteit van de leads. Laat je dus niet steeds verblinden door een hoge conversieratio, maar koppel dat ook terug naar de finale verkoopresultaten (waarover u meer leest in deel IV van deze reeks).

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...