Content marketing metrics in praktijk – deel 2: delen

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 06 februari 2013 - 2850 Views

2850 Views

In het eerste deel van onze reeks over hoe je de return on investment van content marketing in kaart kan brengen, gingen we in op de meest toegankelijke vorm van metrics: consumptie metrics. Die geven aan welk bereik de content die je verspreidt, weet op te bouwen. In deze post gaan we een stap verder en bekijken we de rol van delen. Of anders gezegd: de return door de actie die lezers of kijkers ondernemen na de consumptie van content.

Een van de grote eigenschappen van het internet, zeker sinds we dat internet het web 2.0 gaan noemen zijn, is de mogelijkheid om digitale content te sharen. In principe was dat altijd mogelijk, via een link in een e-mail om maar het meest evidente voorbeeld aan te halen, maar de komst van de sociale media gaven sharing een nieuwe dimensie. Met de sociale media ontstond als het ware een sterke cultuur van delen. Veel marketingdenkers koppelen die cultuur aan nieuwe mogelijkheden voor bedrijven. Niet alles moet per definitie vermarkt of verkocht worden. Iets geven aan een consument kan evengoed een positief effect hebben op elementen zoals het bedrijfs- of merkimago. Zeer concreet kan gedeelde content zowel brand awareness als brand engagement zeer ten goede komen.

Content resonantie

De vraag stelt zich vervolgens hoe je dat effect het best kan vertalen naar concrete returncijfers. De basisvraag die je met sharing metrics moet beantwoorden, is hoeveel weerklank content krijgt en hoe vaak het publiek die content met anderen deelt. De meest gangbare sharing metrics delen we op in drie categorieën:

– Likes, shares, tweets: of nog +1s, pins,… kortom de resultaten via tools in de betrokken sociale media die deze manieren van content delen en beoordelen in kaart brengen. Dit kan je ook aanvullen met info uit Google Analytics.

– Forwards: het tracken van e-mail forwards via de e-mail provider en Google Analytics.

– Inbound links: met blogging software is het mogelijk om bij te houden hoeveel keer doorgelinkt wordt naar jouw content, hoeveel maal op die links wordt geklikt, enzovoort.

Over het paard getild

Laat het duidelijk zijn: sharing metrics zijn belangrijk voor elk bedrijf dat content verspreidt. Maar sharing metrics lijken vandaag soms de belangrijkste metrics en dat zijn ze niet. Omdat sharen vaak publiek te volgen is, hechten veel bedrijven er een overdreven belang aan. Bepaal daarom bij het maken van een content marketing plan goed hoe belangrijk je de sharing resultaten later zal inschatten. Geef ze een waarde, een factor, binnen het totaalplaatje van metrics en respecteer die waarde.

Wat zeggen de resultaten?

Een slotbemerking: weet dat de sharing metrics niet uitsluitend iets zeggen over de content zelf. Hoe vaak lezers en kijkers delen, hangt ook af van hoe goed je de mogelijkheid daartoe uitspeelt. Plaats handige sharing buttons voor elk stukje content en focus op de kanalen die je kerndoelgroep het meest gebruikt. Maak dat de delende consument video’s of infographs makkelijk kan embedden en geef het goede voorbeeld door interessante tweets of andere content zelf te embedden. Deze technieken helpen, maar ze zijn niet zaligmakend. Only good content travels.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...