Vine is niet de toekomst van content marketing

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 31 januari 2013 - 2903 Views

2903 Views

Vine is geen content marketingEen van de internetbuzzevenementen van de voorbije twee weken was de lancering van Vine. Dat is een smartphone app van Twitter waarmee gebruikers korte filmpjes kunnen maken en delen met de buitenwereld. Instagram maar dan voor video en niet bij Facebook maar wel bij Twitter, met andere woorden. Voor sommigen genoeg om Vine tot de toekomst van content marketing te bombarderen, maar wat meer gereserveerdheid kan heus geen kwaad.

Vanuit business oogpunt mogen we Vine gerust kaderen in de niet aflatende strijd tussen Facebook en Twitter. Facebook voelde Vine meteen aan als een bedreiging voor het succes van Instagram en reageerde prompt. Vine had bijvoorbeeld de mogelijkheid om uit te zoeken welke Facebook-vrienden actief zijn op Vine. Na nauwelijks een week stak Facebook daar een stokje voor en blokkeerde de toegang tot Facebook voor Vine. Niet onlogisch en het zou nog minder verbazen als Zuckerberg en de zijnen binnen afzienbare tijd zelf met een variant op Vine uitpakken.

Vine is Spielerei

Voor de gebruikers is Vine zonder twijfel een leuk ding. Met de smartphone maak je een video van zes seconden door korte fragmenten op te nemen die dan automatisch aan elkaar gekleefd worden. Net als op Twitter deel je dat met de medemens en net als op Twitter kan je Vine-gebruikers volgen. De verkorte vine.co-url in Twitter-berichten wijst trouwens de weg naar vele filmpjes. Op zich is het systeem niet zo nieuw, maar Vine is natuurlijk eigendom van Twitter en de toegangshetze met Facebook bewijst hoe cruciaal dat is. Voldoende gebruikers mag Vine dus zeker verwachten, maar voor sommigen was die vaststelling al genoeg om het tot de toekomst van content marketing te bombarderen. Ryan Sommer van het gewaardeerde Econsultancy.com behoort tot de believers. Zijn argumenten:

– met Vine trek je (in zes seconden) makkelijker de aandacht van journalisten met weinig tijd.

– journalisten zullen hierdoor opnieuw meer via Twitter zelf en minder via filtersystemen als Tweetdeck naar informatie zoeken.

– er komt een nieuw formaat voor content op de markt dat beter zal werken voor bepaalde boodschappen.

– in Vine-filmpjes kan je meer creatieve en persoonlijke aspecten verwerken.

Vine en content marketing

Ryan Sommer redeneert sterk vanuit de earned media-zuil van het paid-owned-earned model. Hij kadert Vine binnen de type media die er moeten voor zorgen dat een bedrijf met zijn content aandacht van andere media genereert. Daar valt iets voor te zeggen, omdat je 6 seconden beeld moeilijk als een volwaardige uiting binnen de owned media kan neerzetten. Daarvoor kijken bedrijven naar YouTube. Maar of de doelgroep, journalisten volgens Sommer, door Vine hun tweetdeck zullen verlaten en echt nieuws zullen zoeken via 6 secondenspots? Het zal ongetwijfeld her en der gebeuren, maar ook voor Vine zal de (porno- en andere) trash wellicht zorgen voor gezonde terughoudendheid op de redacties.

Welke rol kan Vine dan wel spelen binnen content marketing? Het heeft voor bedrijven eerder de eigenschappen van een traffic builder, zie het als de trailer voor de bedrijfsfilm (waarmee we dus weer bij de owned media belanden). Dan moet wel gewerkt worden aan het doorlinken naar andere videokanalen, maar bovenal moet Vine wat tijd krijgen. Het bestaat nauwelijks enkele weken. De meeste succestechnologieën zijn de voorbije decennia groot geworden door een toepassing waarvoor ze niet zijn uitgevonden. Voor Vine zou dat wel eens net zo kunnen lopen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...