Vine is niet de toekomst van content marketing

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 31 januari 2013 - 2306 Views

2306 Views

Vine is geen content marketingEen van de internetbuzzevenementen van de voorbije twee weken was de lancering van Vine. Dat is een smartphone app van Twitter waarmee gebruikers korte filmpjes kunnen maken en delen met de buitenwereld. Instagram maar dan voor video en niet bij Facebook maar wel bij Twitter, met andere woorden. Voor sommigen genoeg om Vine tot de toekomst van content marketing te bombarderen, maar wat meer gereserveerdheid kan heus geen kwaad.

Vanuit business oogpunt mogen we Vine gerust kaderen in de niet aflatende strijd tussen Facebook en Twitter. Facebook voelde Vine meteen aan als een bedreiging voor het succes van Instagram en reageerde prompt. Vine had bijvoorbeeld de mogelijkheid om uit te zoeken welke Facebook-vrienden actief zijn op Vine. Na nauwelijks een week stak Facebook daar een stokje voor en blokkeerde de toegang tot Facebook voor Vine. Niet onlogisch en het zou nog minder verbazen als Zuckerberg en de zijnen binnen afzienbare tijd zelf met een variant op Vine uitpakken.

Vine is Spielerei

Voor de gebruikers is Vine zonder twijfel een leuk ding. Met de smartphone maak je een video van zes seconden door korte fragmenten op te nemen die dan automatisch aan elkaar gekleefd worden. Net als op Twitter deel je dat met de medemens en net als op Twitter kan je Vine-gebruikers volgen. De verkorte vine.co-url in Twitter-berichten wijst trouwens de weg naar vele filmpjes. Op zich is het systeem niet zo nieuw, maar Vine is natuurlijk eigendom van Twitter en de toegangshetze met Facebook bewijst hoe cruciaal dat is. Voldoende gebruikers mag Vine dus zeker verwachten, maar voor sommigen was die vaststelling al genoeg om het tot de toekomst van content marketing te bombarderen. Ryan Sommer van het gewaardeerde Econsultancy.com behoort tot de believers. Zijn argumenten:

– met Vine trek je (in zes seconden) makkelijker de aandacht van journalisten met weinig tijd.

– journalisten zullen hierdoor opnieuw meer via Twitter zelf en minder via filtersystemen als Tweetdeck naar informatie zoeken.

– er komt een nieuw formaat voor content op de markt dat beter zal werken voor bepaalde boodschappen.

– in Vine-filmpjes kan je meer creatieve en persoonlijke aspecten verwerken.

Vine en content marketing

Ryan Sommer redeneert sterk vanuit de earned media-zuil van het paid-owned-earned model. Hij kadert Vine binnen de type media die er moeten voor zorgen dat een bedrijf met zijn content aandacht van andere media genereert. Daar valt iets voor te zeggen, omdat je 6 seconden beeld moeilijk als een volwaardige uiting binnen de owned media kan neerzetten. Daarvoor kijken bedrijven naar YouTube. Maar of de doelgroep, journalisten volgens Sommer, door Vine hun tweetdeck zullen verlaten en echt nieuws zullen zoeken via 6 secondenspots? Het zal ongetwijfeld her en der gebeuren, maar ook voor Vine zal de (porno- en andere) trash wellicht zorgen voor gezonde terughoudendheid op de redacties.

Welke rol kan Vine dan wel spelen binnen content marketing? Het heeft voor bedrijven eerder de eigenschappen van een traffic builder, zie het als de trailer voor de bedrijfsfilm (waarmee we dus weer bij de owned media belanden). Dan moet wel gewerkt worden aan het doorlinken naar andere videokanalen, maar bovenal moet Vine wat tijd krijgen. Het bestaat nauwelijks enkele weken. De meeste succestechnologieën zijn de voorbije decennia groot geworden door een toepassing waarvoor ze niet zijn uitgevonden. Voor Vine zou dat wel eens net zo kunnen lopen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...