Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Social media blazen televisie nieuw leven in

Het mediabureau Initiative presenteerde net voor het jaareinde haar rapport ‘The New Power of Television’. Een onderzoek in 50 landen en via 8.000 online interviews legde de link tussen het gebruik van social media en televisiekijken. Op basis van het vastgestelde kijkgedrag formuleert het rapport een aantal interessante tips voor content marketers die zich afvragen hoe ze social media moeten afstemmen op televisie. Of vice versa.

De eerste verdienste van het onderzoek van Initiative is zonder twijfel de schaal. Het internationale Consumer Connections programma van het mediabureau spitste zich toe op een doelgroep met een actief engagement op de sociale media. Via 8.000 online interviews bevroeg het bureau consumenten tussen 16 en 54 jaar. De verhouding tussen de leeftijdsgroepen en geslachten paste Initiative in elk land aan om nationale bevolkingsverhouding te respecteren.

De TV Talker

Het onderzoek bevestigt de eerder vastgestelde positieve impact van social media op televisiekijken. Sterk geëngageerde tv-kijkers gebruiken de netwerken tijdens het kijken om hun mening over het programma of de reclamespots te ventileren bij hun vrienden en volgers. ‘The New Power of Television: How Social is Revitalizing the Future of TV’ legt bloot hoe de nieuwe technologie en de opkomst van sociale media voor een positieve dynamiek zorgt in het business model van televisie. Het verwijst op die manier het zoveelste ‘vervangscenario’ naar de prullenmand: digitale technologie vervangt televisie niet, maar zorgt voor meer schermen waarop tv-zenders hun content kwijt kunnen. Sociale media spelen in dat verhaal een cruciale rol.

Als planner van grote reclamebudgetten focust Initiative niet verrassend op de rol van advertising content. Het omschrijft de groep van invloedrijke social media consumenten als ‘TV Talkers’ en stelt dat meer dan de helft van de kijkers tussen 16 en 54 jaar in dit plaatje past. Dat is veel. De TV Talker houdt zich onledig met het posten van berichten op hun sociale netwerken, het delen van reclamespots en van merkverhalen. Dat zorgt volgens Initiative voor nieuwe creatieve mogelijkheden om die geëngageerde tv-kijkers te betrekken in het beïnvloeden van het verkoopproces.

Vijf tips

Tot daar de theorie, maar Initiative identificeerde tevens vijf adviezen voor marketers om de daad bij het woord te voegen en sociale media en tv beter op elkaar te laten inspelen.

1. Creëer als programmamaker of als reclamemaker voor de TV Talker allesomvattende ervaringen. Zorg dat de content sterk genoeg is om conversaties uit te lokken voor, na en zeker ook tijdens de uitzending.

2. Zorg ervoor dat de ervaring zich uitstrekt over meerdere schermen en dat je boodschap (een spot, een wedstrijd, een bericht) makkelijk te ontdekken en te delen is.

3. Zorg voor een duidelijk strategie en een duidelijk plan eens de conversatie met de TV Talkers op gang komt. Weet wat je dan wil bereiken, praat niet om te praten.

4. Investeer in analytics om de waarde van TV Talk voor je merk te bewijzen.

5. Test en leer over nieuwe technologieën en bezorg je merk op die manier een first mover voordeel.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.