Content marketing metrics in praktijk – deel 1: consumptie

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 29 januari 2013 - 3029 Views

3029 Views

We hebben de behoefte naar het in kaart brengen van de return on investment van content marketing eerder aangestipt als een van de belangrijke trends voor 2013. Omdat een belangrijk deel van de moderne content marketing zich online afspeelt, zijn heel wat mogelijke databronnen voor handen. Maar hoe zet je die in om de efficiëntie in kaart te brengen? Welke metrics kunnen waar en wanneer van pas komen? We brengen verheldering in vier stappen en gaan vandaag in op het eerste luik: het meten van consumptie.

Content marketers laten zichzelf nog te graag geloven dat het meten van de return van hun inspanningen een moeilijke klus is. Niet accuraat genoeg, te moeilijk, te ongewoon… klinkt het vaak. De contra-argumenten zijn onterecht. Specialisten (zoals deze Jay Baer) hebben de voorbije jaren een duidelijk beeld geschetst van de mogelijkheden om de content marketing ROI te verfijnen. Grosso modo kunnen we vier types metrics onderscheiden die elke content marketer van pas kunnen komen: consumptie metrics, metrics in verband met het delen van content, leadgeneratie metrics en verkoopmetrics.

Consumptie metrics ken uw plaats

De consumptie metrics leunen het nauwst aan bij het gevoel dat een content marketer in wezen een uitgever is. Dat is hij voor alle duidelijkheid ook, bijvoorbeeld als verantwoordelijke voor de eigen media van zijn onderneming. Maar er is meer: een uitgever is eenduidig gefocust op de consumptie: hoeveel mensen bereikt mijn auteur met zijn boek? Content marketers hebben een ander einddoel voor ogen: het business objectief van het bedrijf en consumptie metrics geven daarom vooral weer hoe goed de basis is gevormd om die objectieven binnen te halen.

Eenvoud

Tegelijk zijn consumptie metrics wellicht de eenvoudigst interpreteerbare data en dus de ideale instap voor content marketers die zich voor het eerst op ROI-pad begeven. In essentie kan je consumptiemeetkunde terugbrengen tot de basisvraag: hoeveel mensen hebben een bepaald stuk content gezien, gelezen, gehoord of gedownload? Het bereikcijfer zoals dat van de klassieke media met andere woorden, maar dan geënt op de eigen content. Bij radio, televisie, kranten of tijdschriften horen in ons land weldoordachte bereikstudies (geïnitieerd door het CIM), maar voor de eigen digitale content media kan u vrij eenvoudig een reeks van cijfers opdiepen die goed de consumptie efficiëntie weergeven. Dit zijn meer bepaald:

Page views: in kaart te brengen via Google Analytics of een vergelijkbare methode.

Video views: YouTube Insights (of vergelijkbaar) kan degelijke data opleveren.

Document views: niet onbelangrijk voor wie presentaties, ebooks of whitepapers verspreidt. Ook hier leveren SlideShare of Scribd vlot bruikbare data aan.

Downloads: ook hier zijn de mogelijkheden legio via Google Analytics of zelfs via het eigen CRM-platform.

De analyse van deze vier punten (specialisten raden ook aan om bijvoorbeeld chatverkeer te meten als vijfde bron) leveren een reeks cijfers op. Interpreteer die en zorg dat ze enkele concrete kwalitatieve antwoorden bieden. Op vragen zoals: wat doen bezoekers als ze content op onze media appreciëren? Komen ze terug, hoe vaak, hoeveel meer dan gemiddeld? En gaan ze op zoek naar andere info op de site? Welke?

Consumptie metrics zijn de eenvoudigste van de content marketing metrics, maar helaas stopt de analyse hier op veel marketing afdelingen. Volgende keer gaan we in op de volgende fase van analyse: het meten van hoe sterk content wordt gedeeld.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...