Youasked.it en de content roots van utility marketing

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 27 november 2012 - 2422 Views

2422 Views

Maarten SchenkYouasked.it is de Twitterhit van de laatste dagen. Het is een tool die onze landgenoot Maarten Schenk in no time ontwierp om onbeantwoorde tweets toch een antwoord te gunnen. Het is een leuk en succesvol idee, maar het mag vooral een bron van inspiratie zijn voor bedrijven die utility marketing en content willen verzoenen.


Maarten heeft het weer eens voor mekaar. Maarten is Maarten Schenk, onder andere bekend van zijn blog Blogologie. Hij staat te boek als een van de pioniers in de Vlaamse blogosfeer en plezierde ons tot iets meer dan twee jaar terug ook met de blog Virals. Op die plek stelde hij in de begindagen van social media aan de kaak hoe communicatiebureaus nieuwe media niet steeds goed begrepen. Hun pogingen om blogs als elk ander PR-medium te benaderen, werden zeer vaak terecht aangepakt. Doorgaans volstond het al om de mailing van het reclamebureau in kwestie te publiceren om aan te tonen hoe goed fout de aanpak zat. De blog is niet meer, de reclamegewoonten zijn ook enigszins verbeterd intussen, maar Maarten bewees toen al dat hij voelde waar technologie, nieuwe media en marketing mekaar kruisen.

U vraagt, wij draaien

Zijn vingertoppengevoel heeft hem nieuwe instant fame opgeleverd. Vorige week lanceerde hij Youasked.it, een op Twitter geënte site die automatisch tweets met een vraag selecteert. Die tweets verschijnen een halve minuut op het scherm, net tijd genoeg om een antwoord terug te sturen. Schenk kreeg het idee toen hij, kijkend naar de intrede van de Sint, een vraag beantwoordde op Twitter. Hij vroeg zich af of al die onbeantwoorde vragen geen beter leven verdienden en na twee dagen programmeren rolde Youasked.it van de band. Nog twee dagen later pikte het vooraanstaande TechCrunch de site op en omschreef het als “Chatroulette, maar dan zonder het naakt”. Meer dan het idee, is er ook het bezoekerssucces. In De Tijd verklaarde Maarten Schenk dat ongeveer 10% van de bezoekers van Youasked.it ook antwoorden geeft, vaak vijf of zes na elkaar. Zonder promotie schoot de site in de eerste dagen al naar 18.000 bezoekers en 8.000 antwoorden.

Utility marketing

Schenk heeft intussen verschillende talen klaar (onder andere uvraagt.be), maar zijn idee is zeer inspirerend voor wat bedrijven kunnen doen op vlak van utility marketing. Al enkele jaren zijn bedrijven immers op zoek naar ‘branded services’, of producten die het leven van een consument makkelijker maken en tegelijk bijdragen tot het bouwen van een merk. Content is het oervoorbeeld van zo’n dienst: je geeft informatie, niet meteen bedoeld om een klant tot een aankoop te overtuigen, maar om een relatie op te bouwen. Een idee als Youasked.it kan voor een bedrijf een fantastische utility app zijn. Gedreven vanuit technologie en gebouwd rond de content die Twitter elke dag en niet altijd even geordend spuwt, bouwt het een dienst die de content ordent en op die manier veel sympathie opwekt bij de gebruikers.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...