Sales en content worden closer

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 16 november 2012 - 2255 Views

2255 Views

Wie vandaag op Twitter de zoekterm content marketing volgde, kan de infographic ‘The State of Content Marketing in de the UK’ onmogelijk hebben gemist. Aanleiding is een nieuw onderzoek van Econsultancy dat resulteerde in een ‘Content Marketing Survey Report’. Meer dan 1.300 marketers namen deel en de conclusies zijn interessant. Vooral het licht dat de studie werpt op het verband tussen content en sales stemt tot nadenken.

Zoals wel vaker grossiert het onderzoeksrapport in ingetrapte open deuren. Dat negen op tien respondenten gelooft dat content marketing belangrijker zal worden, is geen groot nieuws. Enkel het omgekeerde was dat wel geweest. De tering naar de nering zetten de Britse bedrijven alvast nog niet. Het onderzoek stelde immers vast dat 64% geen content marketing strategie heeft en 42% wijt dat aan een gebrek aan mankracht. Of vrij vertaald: de reflex om externe expertise te zoeken, is nog te vaak afwezig, al kunnen ook budgettaire redenen aan de grondslag liggen. Twee op drie geeft namelijk te kennen geen specifiek content marketing budget te hebben.

Cherry on the cake

Het bevestigt het internationale gevoel dat content marketing op dit moment nog zeer vaak een kers op de marketingtaart is. Dat vloekt wat met de premisse dat content een echte basisgrondstof voor een marketingbeleid kan zijn. Als we de cijfers strikt interpreteren, is content marketing nog maar zelden een fundament van de marketingstrategie. Het wordt vooral tactisch ingezet om een specifieke doelstelling (vaak op korte termijn) te helpen realiseren. Kijken we naar wat die doelen dan wel zijn dan zijn engagement, traffiek en awareness de usual suspects. Een op twee gebruikt content marketing om engagement op te bouwen, iets meer dan één op drie doet het om brand awareness te genereren. Traffic naar de website is wellicht het hardste korte termijndoel in de lijst met 42% van de campagnes. Opvallend: ook een betere SEO maakt zijn opwachting in de top vijf van doelstellingen met 31%. Dat is mooi, maar wie het goed aanpakt, stelt SEO niet als een basisdoel voorop. Het is eerder een logisch gevolg van wie content met vakmanschap aanpakt.

Sales verhogen dankzij content marketing

Het nummer vier in het lijstje van doelstellingen van content marketing campagnes is een verhoging van de verkoopcijfers. Een op drie campagnes met content gaat voor meer sales en dat is een opmerkelijk cijfer. Content heeft ten onrechte niet het imago van een hard selling medium. Als content marketing bovendien, zoals bleek uit de bovenstaande cijfers, een kers op de taart is dan is 33% een hoog cijfer. Een mogelijke verklaring is dat de content marketing praktijk voelbare (wellicht nog niet becijferbare) voordelen voor het verkoopproces oplevert. Als een bedrijf dat software verkoopt, investeert in blogs of wiki’s met duidelijke, goed gestructureerde uitleg over hun producten, dan draagt dat sterker bij tot het sales proces dan bijvoorbeeld display advertising. Wie een aankoop overweegt, ontdekt in de content of het product iets voor hem kan betekenen. Wie het koopt en problemen ondervindt, raakt sneller geholpen en dat begunstigt aankopen in de toekomst. De relatie tussen content en sales is daarom verre van vaag en zal in meer en meer sectoren de komende jaren tastbaarder worden. Die 33% is met andere woorden mooi, maar zeker ook voor veel verbetering vatbaar.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...