Edgerank stimuleert goede content

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 22 november 2012 - 2906 Views

2906 Views

Facebook EdgerankTussen de bakken kritiek die Facebook dit jaar al in ontvangst mocht nemen, gaat er eentje rechtstreeks over content. Critici hebben het niet altijd begrepen op de manier waarop Edgerank de stroom aan content op het netwerk ordent. Maar laat ons bij het begin beginnen: wat is Edgerank precies?

Edgerank is een Facebook-algoritme dat alle social media verantwoordelijken bij bedrijven heel goed zouden moeten kennen. Helaas is dat nog te weinig het geval. Econsultancy noemde het in dit artikel ooit “een van de belangrijkste algoritmes in marketing” en om te begrijpen wat het doet, moeten we eerst even het woord ontleden. ‘Edge’ is namelijk de naam die Facebook aan content geeft en dat is voor alle duidelijkheid een brede vlag: liken is content, je status updaten is content, zeggen dat je weer vrijgezel bent, is content en ga zo maar door. Of als we even een oneliner willen gebruiken die het goed zou doen op marketingcongressen: interactie is content.

Edgerank: Over the edge

Als elke interactie ‘een edge’ is, dan is de Edgerank een algoritme dat bepaalt welke content voor gebruikers het meest relevant is. Want laat ons wel wezen: Facebook bevat ook een hele berg bagger en, om even kort door de bocht te gaan, hoe meer vrienden je hebt des te groter die berg is. Edgerank helpt met andere woorden een handje door op basis van de meest waardevolle connecties van een gebruiker in te schatten welke informatie het best in de newsfeed verschijnt. Gooi dus maar het idee weg dat die feed een echt overzicht is. Het is pure wiskunde die selecteert wat voor een gebruiker van tel is.

Hand in eigen boezem

We zouden u nog kunnen lastigvallen met de details van het algoritme en het belang voor elementen als affiniteit, gewicht en verval, maar het is interessanter om te begrijpen hoe je een Edgerank kan verbeteren. Andrew Foxwell van het Amerikaanse iConstituent riep hier al op om de kritiek op Edgerank te sparen en de hand in eigen boezem te steken. Met andere woorden: verzorg je content en geef Edgerank de tijd om te groeien. Om een Edgerank-positie te optimaliseren, bestaan enkele belangrijke adviezen:

1. Great content travels. Een tip zo oud als de straat, maar dankzij Edgerank relevanter dan ooit. Zorg dat de content sterk is en hij zal opgepikt worden. Het toepassen van de volgende tips is nutteloos als de content waardeloos is.

2. Vraag feedback. Postings met veel vraagwoorden (wie, wat, waar, wanneer,…) hebben een positief effect op het aantal likes en comments. Doe dit niet ad hoc, maar plan de bevraging vooraf in bij de start van een content campagne of programma, zodat het effect mooi meetbaar wordt.

3. Vermijd verval. Denk na over het moment waarop je een post op Facebook plaatst. Onderzoek wanneer de meeste fans langskomen en laat het publicatiemoment daarbij aansluiten. Zit daar een kloof van een halve dag tussen dan zal het verval de Edgerank-results negatief beïnvloeden. Post bovendien regelmatig, maar pas tegelijk op met overkill.

4. Verrijk het materiaal. Edgerank bevoordeelt posts die veel videomateriaal, foto’s en links integreren. Die links zijn een handige uitweg voor bedrijven die over te weinig eigen AV-content beschikken en toch aan verrijking willen doen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...