LinkedIn verovert de content harten

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 26 oktober 2012 - 3161 Views

3161 Views

Linkedin contentSchreven we eerder dat 2012 allerminst het jaar van Facebook is, dan kunnen we haast uitsluitend positieve echo’s over LinkedIn opvangen en weergeven. Recent onderzoek in de V.S. toonde aan dat het netwerk het belangrijkste sociale medium voor B2B-content marketing is geworden. Bovendien is LinkedIn een van de eerste sociale netwerken die zijn business model wel heel erg netjes op orde heeft.

Deze week sijpelden de resultaten binnen van de nieuwste content marketing studie van het befaamde Content Marketing Institute en MarketingProfs. ‘B2B Content Marketing: 2013 Benchmarks, Budgets en Trends North America’ legt onder andere bloot dat de Noord-Amerikaanse content marketers meer in content investeren, meer tactieken gebruiken en hun content over meer sociale netwerken verspreiden dan voorheen. Het zou ons verbazen mocht dat voor de Europese B2B-marketer anders zijn en dat geldt evengoed voor de negatieve vaststellingen. Zo zijn B2B-marketers behoorlijk onzeker over de efficiëntie van de content technieken die ze hanteren. ROI van content marketing wordt één van de aandachtspunten van 2013, zoveel is duidelijk.

Naast de niet zo onverwachte conclusies hierboven, toont de studie ook enkele opmerkelijke vaststellingen. We pikken er eentje uit: de kanalenkeuze. Gemiddeld gebruiken B2B content marketers vijf sociale kanalen om hun content te verspreiden. De voorbije jaren stond Twitter daarbij met stip op één, maar in de nieuwe studie neemt LinkedIn die positie over. Van de B2B-marketers die meerdere kanalen hanteren, gebruikt 83% LinkedIn, tegenover 80% voor Twitter. Vorig jaar klokte LinkedIn nog af op  71% en dus dringt de vaststelling zich op dat het netwerk in het hart van zijn doelgroep tot volle wasdom aan het komen is.

Sluitend business model

Voor LinkedIn geven andere indicatoren aan dat het sociale zakenmedium meer doet dan goed scoren in een populariteitsonderzoek. Terwijl veel andere webreuzen een beurskoers hebben die enkel naar beneden kijkt, klimt het aandeel van LinkedIn week na week. Reden voor die evolutie is het renderende business model. Dat business model is niet ad driven, maar content en service driven. Reclame brengt bij LinkedIn 30% van de koek binnen (en die koek schat het bedrijf voor 2012 op 920 miljoen euro omzet), terwijl Facebook voor 80% afhangt van de advertentiemarkt.

Van waar komt het geld dan wel? Van een stijgend aantal betalende gebruikers (al blijven die inkomsten relatief laag) en van de social recruitment inkomsten. LinkedIn werkt goed als rekruteringsinstrument. Het verkoopt databases en CV’s, maar levert ook diensten op maat voor bedrijven en headhunters. De helft van de omzet van LinkedIn komt uit deze tak en bovendien kan de site bijna alle (95%) grote bedrijven waarmee het op dit gebied samenwerkt structureel behouden als klant. De content die al deze bedrijven via LinkedIn verspreiden is met andere woorden een bom geld waard en het verklaart meteen waarom de B2B-marketers sterker dan vroeger geloven in LinkedIn. Is er ook slecht nieuws? Ja, de rendabiliteit van het netwerk is gedaald door de investeringen om deze bedrijven te prospecteren. Maar ligt daar iemand wakker van? Misschien enkele investeerders, maar die weten ook dat LinkedIn met deze troefkaarten stabieler staat dan ooit.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...

»

Kan scrum je contentprocessen versterken?

Voor ontwikkelaars van software of websites zijn termen als scrum en ...