Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Inbound marketing kan niet zonder content marketing

inbound marketingEen tijdje geleden  haalde de Amerikaanse blogger en marketingconsultant Randy Bowden twee niet zo nieuwe maar minder frequent gebruikte marketingtermen vanonder het stof: inbound marketing en outbound marketing. Dat laatste staat voor traditionele intrusieve marketing die consumenten boodschappen stuurt waar hij niet om vraagt. De inbound marketing draait dat om en gaat ervan uit dat consumenten meer open staan voor boodschappen op kanalen waar ze zelf het initiatief nemen om iets te weten te komen. Bowden maakt een terechte analyse van het groeiend belang van inbound marketing, maar gaat minder in op de relatie met content marketing.

Het marketingdenken wordt vaak opgedeeld in above-the-line en below-the-line marketing, maar die scheiding gaat al enkele jaren niet meer op. Het is wel zo dat de traditionele above media vaker een push model hanteren en een hoger risico op ruis en intrusieve boodschappen in zich dragen. Maar ook below-the-line media of relatief jonge media kunnen zeer intrusief zijn: denk maar pop-up displays of aan storende reclame sms’jes op je gsm.

Bowden haalt in een van zijn post terecht aan dat de regels tussen outbound en inbound aan het veranderen zijn. Een van de belangrijke redenen daarvoor is ook bij ons zeer tastbaar: de consument krijgt almaar meer middelen om outbound marketing te vermijden. Het meest voelbare voorbeeld is ongetwijfeld de mogelijkheid om tv-reclame door te spoelen, iets wat ook in België tot een verhitte discussie heeft geleid tussen de tv-zenders en grote operatoren als Telenet en Belgacom.

Hubspot en inbound marketing

Dat het onderscheid inbound-outbound actueler wordt, merk je ook aan de strategie van adverteerders en hun mediabureaus. De budgetten verschuiven: de paid media (media waarvoor je betaalt) blijven belangrijk, maar elke zichzelf respecterende adverteerder zet vandaag meer middelen aan kant voor owned media (media die het zelf bezit) en earned media (media waar het aandacht in verdiend heeft). Dat inbound-outbound aansluit op die meer actuele denkwijze, hoeft niet te verhullen dat die twee begrippen al langer in omloop zijn.

De Amerikaanse marketing software ontwikkelaar Hubspot schrijft er al verschillende jaren over en heeft een eigen inbound marketing opleidingsinstituut. Hubspot legt veel meer dan Randy Bowden de link tussen inbound en content marketing. Volgens Hubspot start goede inbound marketing immers met het creëren van relevante content voor de doelgroep die je beoogt. Daarna volgt het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content en het online promoten ervan. Hubspot gaat trouwens nog verder en koppelt het mechanisme aan de aantoonbare conversie van geïnteresseerden naar klanten en aan de meetbaarheid van het succes. Twee horden waar de klassieke push media tot op heden – en niet toevallig – veel harder mee kampen dan de als minder intrusief ervaren inbound kanalen.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.