De link tussen content websites en brand experience

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 02 oktober 2012 - 1334 Views

1334 Views

content marketing PixarOp de website van de Belgische uitgeversvereniging The Ppress is sinds kort het verslag van een interessante studie terug te vinden. Het gaat om de Brand Buzz Survey die het onderzoeksbureau Dialog Solutions uitvoerde in opdracht van de OPPA, de Online Professional Publishers Association. Tot de OPPA behoren Concentra, Corelio, Dupuis Presse, IPM, Kluwer, Rossel, Roularta, RTL, Sanoma, VMMa en De Persgroep (met hln.be eigenaar van de grootste nieuwssite van het land, bron: Metriweb). De OPPA-leden lieten onderzoeken wat de relatie is tussen hun (circa 60) content sites en de online en offline conversaties over merken.

Een eerste verdienste van het onderzoek is dat het aantoont wat mensen aanzet om een conversatie over een merk te starten. Niet verrassend is een recente aankoop daarbij de meest geciteerde reden (25%), gevolgd door een toekomstige aankoop en een productervaring (beide 23%). Een op vijf geeft een advertentie aan als reden, 12% duidt online content aan, wat een procent meer is dan pers, radio en televisie samen. Online content staat dus niet on top, maar is wel de eerste digitale bron van conversaties. Genoeg voor de onderzoekers om die bron uit te diepen en na te gaan op welke websites mensen conversaties voeren: content sites trekken de kar (58%), voor social media (40,2%), fora en blogs (30%), webportals (29,4%), brand websites (27,6%) en e-commerce sites (23,4%)

Als we verder in de cijfers duiken leren we nog wat de favoriete onderwerpen van conversaties zijn (voeding vooral) en welke merken per categorie het meest worden vermeld. Dat levert soms verrassende vaststellingen op (O’Cool op één bij de retailers bijvoorbeeld), maar wie door de cijfers heen prikt kan op enkele kernvragen over content sites en content marketing een antwoord vinden. De uitgevers schuiven kwaliteit naar voor als eerste driver voor conversaties.

Dat is een weinig verrassende redenering, maar ze maken het wel concreet: kwaliteit staat voor content gemaakt en geschreven door journalisten. Bovendien past het in een business model: kwaliteit zorgt ervoor dat consumenten over merken praten, waardoor marketers een geëngageerd publiek kunnen bereiken via advertising in een premium omgeving. Sterk geëngageerd staat daarenboven in de helft van de gevallen gelijk aan de status van opinion leader.

Die opinion leaders worden sterk gevormd door hun eigen merkervaringen waardoor content sites in extensie meebouwen aan de merkervaring. Of de redenering omgedraaid: wie content wil vermarkten heeft een publiek van opinion leaders nodig. En die trek je enkel aan via kwaliteitsleveranciers zoals specialisten en journalisten.

De volledige presentatie van het onderzoek leest u hier (pdf).

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...