Paid, owned en earned media bij AVEVE (deel II)

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 21 september 2012 - 4775 Views

4775 Views

Kim Van Houdt - AVEVE Hier las u vorige keer het eerste deel van het interview met Kim Van Houdt, mediaverantwoordelijke van AVEVE, over de content strategie van de retailer. In dit tweede deel gaan we met haar dieper in op hoe AVEVE zijn sociale mediabeleid invult.

Hoe populair is de sociale media content van AVEVE?

Kim Van Houdt: “Op Facebook hebben we bijna 6.000 fans, de pagina van Cake’n Party heeft er 1.800. Op Twitter tellen we iets meer dan 2.000 volgers en hebben we intussen meer dan 6.100 tweets verspreid. Op YouTube tot slot hebben we 55 filmpjes gepost die tot op heden bijna 54.000 keer bekeken werden. Pinterest zit zoals gezegd nog in een testfase met vier boards, 43 pins en 27 likes.”

Hoe voeden jullie die strategie? Welke rol spelen de medewerkers bijvoorbeeld?

Kim Van Houdt: “Het zijn media die 24 op 24 en 7 dagen op 7 leven. We hanteren er een typische AVEVE tone of voice, maar werken wel met aparte doelstellingen. Elk medium heeft een eigen strategie en actieplan. Daarin betrekken we ook de werknemers en franchisenemers. Zij worden actief betrokken en kunnen terugvallen op een gids die als leidraad dient in de wereld van de sociale media. Ook hebben we opleidingen voorzien van onder andere Clo Willaerts. Facebook richt zich op de prioritaire doelgroep van bestaande My AVEVE-klanten. Op onze pagina plaatsen we verdiepende content over tuinieren, dieren en thuisbakken. Op die manier doen we aan klantenbinding, klantenservice en helpen we klanten om plezier te beleven aan hun AVEVE-activiteiten. De pagina van Cake’n party mikt sterk op conversatie, beleving, ervaringen delen, community building en de creatie van echte brand ambassadors. Met die pagina willen we veel meer het aantal actieve fans doen stijgen.”

Hoe anders is jullie strategie voor Twitter?

Kim Van Houdt: “Daar bestaat de prioritaire doelgroep uit professionele contacten zoals journalisten en trendsetters. Onze marketing focust meer op top-of-mind awareness en op het creëren van word-of-mouth, buzz of free publicity. Het persoonlijk contact is nog belangrijker en het aantal relevante volgers doen stijgen, is onze doelstelling.”

Hoe ziet die persoonlijke content er dan bijvoorbeeld uit?

Kim Van Houdt: “Wij gaan in op persoonlijke vragen. Als iemand twijfelt op Twitter of hij deze winter kokosbriketten kan kopen of bestellen bij AVEVE om een winterbarbecue te houden, dan zullen wij hem laten weten dat hij deze het hele jaar door kan bestellen.”

Jullie YouTube-filmpjes zijn een van de meest bekende contentuitingen. Richt die zich ook op de bestaande klanten?

Kim Van Houdt: “Ja, ook met die filmpjes mikken op de My AVEVE-klanten als prioritaire doelgroep. Daarmee zorgen we via demonstraties voor de verdiepende info over tuinieren, bakken of dierverzorging. Ook hier mikken we op een verhoging van het aantal keer dat de filmpjes worden bekeken om zo onze top-of-mind awareness te verhogen en word-of-mouth te stimuleren.”

Waar willen jullie de komende jaren naartoe?

Kim Van Houdt: “De verhouding tussen paid, owned en earned media is aan het wijzigen. Het belang van earned media neemt toe en daar willen we rekening mee houden. Daarnaast willen we in onze content marketing klant en medewerker meer centraal stellen.”

Aan wie zou je de fakkel wil doorgeven? Over wiens content marketing zou je graag meer vernemen?

Kim Van Houdt: “De lancering van de Vlaamse Post vond ik een boeiende gebeurtenis. Ik ben benieuwd hoe zij het aanpakken.”

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...